Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Refleksion. Spillet kræver »moden tilgang« til historiefortælling, siger spiludvikleren. Foto fra spillet

Refleksion. Spillet kræver »moden tilgang« til historiefortælling, siger spiludvikleren. Foto fra spillet

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk computerspil beskyldes for at genskabe folkemord i Latinamerika

Argentinsk ombudsmand vil forbyde spillet ‘Conquistador’.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Det er åbenbart et minefelt, vi har bevæget os ind i«, konstaterer spiludvikleren Jonas Wæver. For en måned siden sendte han sammen med otte kolleger computerspillet 'Conquistador' fra et kontor på Nørrebro og ud på det spansktalende marked.

De seneste uger har medier i både Latinamerika og Spanien bragt artikler om en »racistisk« behandling af historien om den spanske kolonisering af Amerika. Nu er flere latinamerikanske myndigheder sat i gang med at få salget af spillet stoppet.

Den argentinske ombudsmand Hugo Cabral har startet en iberoamerikansk mediestorm over det danske spilfirma Logic Artists.

I et brev til Politiken fortæller han, hvordan han først læste om og senere selv afprøvede spillet 'Conquistadores del Nuevo Mundo' – 'Erobrere af Den Nye Verden', som den spanske titel lyder på dansk – hvorefter han blev så »alarmeret over dets indhold«, at han kontaktede de fleste af de myndigheder, der tager sig af racisme og diskrimination over for Latinamerikas oprindelige befolkning.

LÆS ANMELDELSE

Genskabelse af folkemord
Ombudsmanden fra den argentinske region Tucumán kalder spillet for »xenofobisk« i sin fremstilling af de spanske conquistadores og deres møde med kulturer på den anden side af Atlanten:

»Spillet er baseret på genskabelsen af et folkemord i Amerika, der blev begået mod kontinentets indianske befolkning af spanske styrker og andre europæiske nationer«, skriver Hugo Cabral.

»Det hele præsenteres under dække af en påstået nødvendighed for at 'civilisere'«, lyder hans dom blandt andet.

Spillet er baseret på genskabelsen af et folkemord i Amerika



I 'Conquistador' påtager man sig rollen som en spansk nobilitet, der i året 1518 ankommer til øen Hispaniola i det caribiske øhav ud for Latinamerikas kyst. Efter rollespillets indledende forberedelser og magtkampe med øens spanske guvernør går turen videre til Mexico, hvor »en fjende, der overgår dig i antal, skal nedkæmpes med krudt og stål«. Aztekernes land beskrives ligeledes som »den vilde nye verden« i noget af det pr-materiale, der er hæftet til 'Conquistador'.



Men også selve handlingen i spillet genopliver en grum fortid i en glorificeret udgave, mener Hugo Cabral:

»Selv om spillet tillader dig at blande dit hold af conquistadores med forskellige typer, inklusive de mindre voldelige, så er det de mest voldelige og grusomme, der giver flest muligheder for succes«. »Der skete utrolige ting«


'Conquistador' opstod som en ambition om at skabe et spilunivers, der skiller sig ud inden for rollespilsgenren. Jonas Wæver og de andre i det lille firma Logic Artists lånte bøger om koloniseringen af Amerika og forhørte sig hos Jonas Wævers far, der er gymnasielærer i historie.

Emnet var et oplagt valg, fordi de spanske erobringer af Amerika er et forholdsvist ubeskrevet blad inden for computerspil, fortæller Jonas Wæver: »Der skete ting, som næsten ikke er til at tro, hvis man ikke har læst det i historiebøgerne«.



Spiludviklerne vidste godt, at emnet kunne skabe debat og negative reaktioner i Latinamerika. Derfor var de ikke så overraskede, da de første diskussioner om formuleringerne i pr-materialet begyndte at opstå på diverse spilfora.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De var et tydeligt udtryk for, »at vi ikke er pr-eksperter«, og at folk endnu ikke havde prøvet spillet, mener Jonas Wæver. Derfor overrasker det ham, at den argentinske ombudsmand Hugo Cabral holder fast i sin kritik, på trods af at han hævder at have afprøvet rollespillet.

Mulighed for at vælge
»Det kræver nok en mere moden tilgang, hvis man vil forstå spillet«, siger Jonas Wæver efter at have læst ombudsmandens brev:

»Jeg synes, det svarer til at kalde ’Der Untergang’ for en nazistisk film, der glorificerer Hitler. Filmens pointe er jo at få folk til at forstå Hitlers tankegang. Men derfor behøver man ikke nødvendigvis at sympatisere med ham«.

»Vores spil vil omgive dig med historiske personer, hvor mange af dem vil give udtryk for relativt horrible holdninger. Mange af dem er voldsomt racistiske og tyranniske, eller så er de kristne fundamentalister. Men vi giver dig også mulighed for at tage afstand fra dem«, siger Jonas Wæver.

Man skal vist være både afstumpet og have et underligt historiesyn for at argumentere for, at spaniernes invasion var positiv



Han fremhæver, at den eneste mulighed for at undgå at pålægge de indfødte lidelse er ved at afbryde missionen og rejse hjem til Spanien halvvejs inde i spillet.

Så du mener, at spaniernes tilstedeværelse har været skadelig for den oprindelige befolkning i Latinamerika?

»Man skal vist være både afstumpet og have et underligt historiesyn for at argumentere for, at spaniernes invasion var positiv«. Historiker: forældet tolkning

Grænserne for film og spil flyder sammen i Hitman Absolution. Kilde: Politiken.tv

Mange lande i Latinamerika kæmper fortsat med at blive blive anerkendt som ligeværdige verdensborgere, særligt i den vestlige verden. Og det på trods af, at der både er høj vækst i økonomierne og positive politiske udviklinger, forklarer Anne Magnussen, lektor i latinamerikansk historie, Syddansk Universitet.

Efter at have læst om spillet og de spansktalende reaktioner, giver hun ret i noget af den kritik, der har ramt 'Conquistador': »Spillet lægger en gammeldags vinkel på historien, der stiller en europæisk civilisation over for natur og samtidig fremstiller de to modparter som ligeværdige. Jeg er ikke sikker på, jeg ville bruge ordet racisme, men det er i hvert fald en forældet måde at forstå den spanske kolonisering«, siger Anne Magnussen.

LÆS OGSÅ Derfor mener hun, at Logic Artist burde have ofret flere kræfter på pr-materialet og have prioriteret muligheden for, at man også kunne påtage sig rollen som azteker i spillet. »Så ville man formentlig have undgået meget af kritikken«, siger lektoren. Anne Magnussen fortæller desuden, at hun har tænkt sig at diskutere 'Conquistador' med sine studerende i undervisningen.





Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Imens vurderer både en argentinsk dommer og præsidenten for den latinamerikanske forening af ombudsmænd, hvorvidt spillet bør forbydes.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden