Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Målet for kampagnen er at motivere og inspirere forældre, børn og unge til at finde, genfinde eller få styrket glæden ved læsning. Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny kampagne: Forældre skal læse højt for deres børn

Læsebranchen går sammen for at styrke børns og unges læsefærdigheder.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske børn og unge læser for lidt og for dårligt.

Derfor skal de inspireres til at finde nye yndlingsbøger, og deres forældre skal være mere flittige til at læse højt for dem. For læsning er helt fundamentalt for tilegnelse af viden.

Og i øvrigt ligger der masser af fantastiske oplevelser og venter mellem linjerne. Derfor er det, initiativtageren kalder »danmarkshistoriens største og stærkeste indsats for læsning«, netop sat i sving.

Målet er at motivere og inspirere forældre, børn og unge til at finde, genfinde eller få styrket glæden ved læsning.

Privat initiativ
»Min ambition har været at få alle i Danmark, der arbejder med børn, unge, kultur og litteratur, til at arbejde sammen«, siger initiativtageren Lars Møller.

Egentlig er han kommunikationsdirektør i reklamebureauet Euro RSCG. Men han er også far til tre børn.

Og da han for år tilbage læste om, hvordan danske børn svigter bøgerne og klarer sig dårligt i Pisa-undersøgelserne, undrede det ham, at der ikke var nogen, der gjorde noget ved det. Og så gjorde han det selv.

I syv år har han arbejdet på at overbevise biblioteker, lærere, boghandlere, forskere, dagligvarekæder, skoler og forlag om, hvor vigtigt deres fælles engagement er, hvis danske børn skal blive bedre og mere passionerede læsere. Og nu er det lykkedes at samle dem alle i ét netværk.

I de kommende tre år vil skoler, biblioteker, forlag og butikker over hele landet inspirere børn og deres forældre.



Ordet fanger
Resultatet af anstrengelserne er kampagnen ’Ordet fanger’.

I de kommende tre år vil skoler, biblioteker, forlag og butikker over hele landet inspirere børn og deres forældre til at gå på jagt efter læseoplevelser på landets børnebiblioteker, i boghandlerne og i supermarkederne.

Et forlag har eksempelvis doneret 6.000 bøger af forfatteren Dennis Jürgensen til projektet. Skuespillere har sagt ja til at optræde som læseambassadører.

Og i juni måned afholder ’Ordet fanger’ DM i højtlæsning, hvor børn filmer deres forældre og uploader det på YouTube, hvorefter Danmarks bedste højtlæser kåres.

Højtlæsning på YouTube
På hjemmesiden ordet-fanger.dk kan man klikke sig rundt mellem 8.000 bogtitler for at finde inspiration til, hvad man skal læse højt for sit barn, og holde øje med kommende arrangementer.

»Alle aktører har givet håndslag på, at de vil gøre noget, som de normalt ikke gør. Eksempelvis har en af dagligvarekæderne lavet spots for kampagnen på deres interne tv i butikkerne. Og Nationalt Videncenter for Læsning har fået sine medarbejdere til at læse højt, filme det og lægge det ind på YouTube. Forleden blev jeg ringet op fra Herning, hvor børnebiblioteket har arrangeret en forfatteroplæsning, og så donerer den lokale Føtex bøger. Og nu har vi lige siddet sammen med Danmarks Lærerforening og Dansklærerforeningen og planlagt nogle arrangementer, så vi også får hele folkeskolen med«, siger Lars Møller, der selv har investeret både penge og tusindvis af timer i at få projektet op at stå.

LÆS OGSÅ Bag ’Ordet fanger’ står en gruppe mennesker med Lars Møller i spidsen, der kalder sig Dansk Ordforråd – en samling private og offentlige personer, der i det daglige beskæftiger sig med læsning og læring.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Deres ambition er at gøre bøger for børn og unge synlige, så de ikke forbliver en velbevaret hemmelighed mellem forfattere, forlag og børnebiblioteker.
»Historisk« projekt

I Dansk Ordforråd sidder blandt andre formanden for Danmarks Skolebibliotekarer, C.C. Rasmussen, som kalder projektet »historisk«.

»Det er et unikt tiltag, og det er så vildt tænkt, at vi synes, det skulle have en chance. Det er første gang, jeg sidder rundt om et bord, hvor alle, der har med børn og læsning at gøre, er samlet. Både boghandlere, forlag, supermarkeder og pædagogiske formidlere. Det giver projektet tyngde og troværdighed«, siger han.

Det er et unikt tiltag, og det er så vildt tænkt, at vi synes, det skulle have en chance.



Skolebibliotekerne begynder deres del af kampagnen i slutningen af august med forfatterbesøg, læsekonkurrencer, udstillinger og events over hele landet.

Også Styrelsen for Biblioteker og Medier under Kulturministeriet har sagt ja til at blive partner, men i første omgang er der ikke direkte offentlige penge i projektet.



»Men håbet er, at vi kan få det offentlige, fonde og større danske virksomheder til at spytte i kassen«, siger Lars Møller.

Så læs dog
Hans eget bureau fungerer som kampagnekontor og er samtidig reklamebureau for projektet. Og det ville sådan set heller ikke gøre noget, hvis det endte med at blive en god forretning:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg vil være både glad og stolt, hvis jeg kan være med til at give børn og unge en masse læseoplevelser og gøre børn og unge bedre til at læse. Og hvis det her går godt, kan projektet også blive en god kunde for bureauet«, siger Lars Møller.

Som allermest håber på, at kampagnen får effekt på forældrene. For, som han siger: »De har rigtig stor indflydelse på børns forhold til læsning«.

Læsning øger forståelsen fior verden

Og faktisk handler det ikke om, hvad man læser højt for sine børn. Bare man gør det. Som forlagschefen for Politikens børnebøger, Lars Daneskov, skriver på ’Ordet fanger’s hjemmeside: »Børn, der ikke læser i fritiden, vil ende med at læse, som hørte de til en klasse under deres egentlige niveau. Modsat vil børn, der får læst højt som små, selv have større lyst til at læse senere i livet og vil tilmed forstå verden langt bedre. Så enkel lyder diagnosen, og recepten burde derfor være til at udskrive: Så læs dog. Højtlæsning er ikke levertran«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden