Kedeligt. Brahams erindringer bringer intet nyt til den omfattende litteratur om Royal Air Force under Anden Verdenskrig. Foto: Omslag fra bogen

Kedeligt. Brahams erindringer bringer intet nyt til den omfattende litteratur om Royal Air Force under Anden Verdenskrig. Foto: Omslag fra bogen

Bøger

Krigshelts erindringer er en flyvende langgaber

Danmark spiller en birolle i Bob Brahams ensformige historier fra Anden Verdenskrig.

Bøger

Det var piloterne fra det britiske Royal Air Force, der under Anden Verdenskrigs første år holdt modet oppe hos briterne og hos de besatte i resten af Europa.

Både til lands og til vands var de allierede trængt. Hitler havde magten over det meste af Europa, men i luften kæmpede »de få, som så mange har at takke for så meget«, som Winston Churchill udtrykte det, med succes.

En af dem var Bob Braham, der allerede som 17-årig knægt i 1937 søgte ind til RAF for at blive pilot. Det blev han, og da krigen brød ud to år senere, var han en af de bedst trænede og mest erfarne.

Han blev et Es, da han havde skudt de første fire tyske fly ned. Han nåede at skyde yderligere 25 ned, inden han selv fik sit fly ødelagt af en tysk mesterpilot og måtte nødlande på den jyske vestkyst, hvor han blev taget til fange i 1944.

LÆS OGSÅ

Lever og ånder for sin krig
Brahams indsats er helt speciel. Han fløj ikke jagerfly som den berømte Spitfire, men natjagere, Beaufighters og senere Mosquitos, hvor man med en navigatør ved et af de første radaranlæg kunne opspore fjendtlige fly i mørket og skyde dem ned.

En vanskelig og krævende opgave med datidens primitive udstyr. Han blev forfremmet til oberstløjtnant blot 22 år gammel.

Bob Braham har selv skrevet bogen omkring slutningen af 1950’erne, tydeligt baseret på sine logbøger. Vi får at vide, at han starter kl. 9.37 på denne eller hin mission, krydser den fjendtlige kyst i 1.500 fods højde og vender tilbage efter 3½ times flyvning. Ikke én men mange, mange gange, hvor kun tallene varierer.

Piloterne i RAF var få, og de blev overbelastet med flyvemissioner, alle sammen farlige og ekstremt stressende. De skulle være på stikkerne i mange timer, det mindste fejlgreb og de var i livsfare.

Når Bob har fri, står den på druk og piger, indtil han møder den kun 18-årige Joan, som han hovedkulds gifter sig med og får tre sønner, som han sjældent ser.

Braham lever og ånder for sin krig, bliver overhængt med medaljer, er i audiens på Buckingham Palace og (mis)bruges ivrigt i krigspropagandaen.

Ensformigt

Som krigslykken vender i 1943-44, kan Braham og hans eskadrille af Mosquito-jagerbombere gå til angreb med bomber og maskinkanoner over fjendtligt territorium.

Braham er ofte på enkelttogter over Danmark for at beskyde tyske militære mål, og her ender hans aktive karriere, da han bliver ramt af et tysk jagerfly og må nødlande ved Holmsland Klit, hvor han og hans navigatør bliver taget til fange.

Bogen udkom på engelsk under titlen ’Scramble’ i 1985 11 år efter Brahams død.

LÆS OGSÅ

Hvorfor den pludselig skal udgives på dansk 28 år senere, er lidt af et mysterium. Der er skrevet hundredvis af bøger om RAF og slaget om England, og engelske piloter er blevet hyldet i ikke mindre end 198 bøger om piloten Biggles, som de fleste drenge kender til.

Her er ingen refleksion over krigen, ingen interessante personskildringer, det er stort set bare start, skyd, hurra vi klarede den, flyv hjem igen, og så af sted til nærmeste pub.

Det bliver lidt ensformigt, selv når der flyves og skydes over Danmark i nogle af bogens sidste kapitler.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce