ordspild. »Op i røven med prosaen, ingen kommer alligevel til at læse din bog for stilens skyld«, lyder det fra forfatter Hanif Kureishi, der mener skrivekurser er spild af tid.
Foto: RICCARDO DE LUCA (arkiv)/ASSOCIATED PRESS

ordspild. »Op i røven med prosaen, ingen kommer alligevel til at læse din bog for stilens skyld«, lyder det fra forfatter Hanif Kureishi, der mener skrivekurser er spild af tid.

Bøger

Debatten om den 'rigtige' vej til forfatterkarrieren er rødglødende

Hvordan bliver man bedst bliver forfatter? Bogen 'MFA vs NYC' har skabt debat i USA.

Bøger

Man lærer mere ved at være ansat på en salatfabrik end ved at gå på forfatterskole.

Så klart har Klaus Rifbjerg sagt, hvad han mener om, hvordan man bliver forfatter. Den bramfri forfatter er aldrig rigtig kommet overens med, at Poul Borum i 1987 oprettede en dansk rugekasse for skrivetalenter.

Engang i stenalderen, nærmere bestemt i 1996, talte jeg med ham om det, og dengang var han hård i sin kritik af skrivekurser. Ikke mindst kurserne i creative writing, som amerikanske universiteter ellers er så berømmede for.

Dengang mente Rifbjerg, at disse kurser har været med til at gøre amerikansk litteratur temmelig flad og ensartet. Man kan godt lære eleverne nogle rent håndværksmæssige tricks, men stoffet til litteraturen kommer udefra, gennem levet liv, gennem læsning og gennem samtale. Men, sagde Rifbjerg, når man blander den akademiske side ind i sagen, kører man ud på et sidespor.

Lærere vil hele skrive end undervise

Man skulle næsten tro, at det litterære USA havde bladet tilbage i Politikens arkiver, for netop denne diskussion har været et varmt emne i dette forår. Det hele udspringer af bogen 'MFA vs NYC', som er en samling essays, hvor en række skribenter giver forskellige bud på, hvordan man bedst bliver forfatter.

Er det ved at tage en Master of Fine Arts og et kursus i creative writing, eller det ved at drøne rundt i New Yorks gader og opretholde livet som tjener eller taxachauffør, mens man samtidig forsøger at få hamret den store, amerikanske roman ned i fritiden, mens man holder øje med de aktuelle trends på byens største forlag?

Bogen er blevet flittigt omtalt i både The New Yorker og The New York Times, og det er tydeligt, at debatten også i USA har ulmet længe. 'MFA vs NYC' trykker bl.a. et uddrag af et essay, som nu afdøde David Foster Wallace skrev tilbage i 1988.

Dengang var det hans opfattelse, at skrivekurserne var fyldt med lærere, som hellere ville skrive end undervise og af samme grund var trætte af eleverne, fordi de stjal deres skrivetid. Og ifølge Wallace reagerede eleverne på denne indstilling ved at skrive forsigtige og nydelige historier, som var lige så svære at sætte en finger på rent teknisk, som det var at huske dem efter endt læsning.

Lærte mere i Montana end i New York

Det skal lige med her, at David Foster Wallace faktisk selv havde en MFA fra University of Arizona. Hans syn på skrivekurser står dog ikke uimodsagt. I en artikel i The New Yorker har Andrew Martin gjort opmærksom på, at det ikke er et spørgsmål om at vælge det ene frem for det andet. At begge dele kan have relevans.

Selv mener han, at han lærte mere på et semester på University of Montana, end han gjorde ved at forsøge at skrive og arbejde gennem tre år i New York.

I ’MFA vs NYC’ skriver Alexander Chee om, hvordan han først gik på universitetet og derefter tog til New York, hvor han havde lønarbejde i seks år, før det lykkedes ham at få en bog udgivet, og han påpeger, at uanset om man er selvlært forfatter eller kommer fra et skrivekursus, så er det vigtige, at man viser udholdenhed og bare fortsætter, uanset om det går op eller ned.

Jaja, lyder det fra Andrew Martin. Det kan lyde godt nok og er sikkert et godt råd til håbefulde og utålmodige forfattere, men:

»Hvem har lyst til at høre om tid og vedholdenhed, når Téa Obreht vandt priser og solgte bøger, da hun var 26? Jeg har i hvert fald ikke«, skriver han. Til orientering flygtede Obrehts familie fra Jugoslavien i 1992, kom til USA i 1997, og hun fik sin MFA i creative writing i 2009 fra Cornell, hvor hun i øvrigt skrev det meste af sin bestsellerroman ’Tigerens kone’.

LÆS ANMELDELSE

Ja, verden er uretfærdig. Måske er en forfatter som Téa Obreht en undtagelse. I det mindste hvis man skal tro en succesfuld forfatter som Hanif Kureishi. Han har her i foråret taget diskussionen om værdien af skrivekurser op i Storbritannien.

Kureishi: Studerende kan ikke fortælle en historie

Ifølge Kureishi er skrivekurserne spild af tid, og i øvrigt er det hans erfaring, at de studerende ikke aner, hvordan de skal fortælle en historie.

Det er jo lidt af en udmelding fra en forfatter, som faktisk er ansat til at undervise eleverne på netop et skrivekursus på Kingston University.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»De kan skrive sætninger, men de aner ikke, hvordan de skal bevæge sig herfra og til slutningen, uden at folk dør af kedsomhed undervejs. Den slags er vanskeligt og kræver store evner. Kan man undervise i den slags? Det tror jeg ikke«, sagde Kureishi på en litteraturfestival i marts, og ifølge forfatteren forstår mange studerende ikke, at det er historien, der hjælper læseren. I stedet bekymrer de sig om skrivestilen og prosaen.

»Så tænker man: Op i røven med prosaen, ingen kommer alligevel til at læse din bog for stilens skyld. Det eneste, de ønsker, er at finde ud af, hvordan historien udvikler sig«, lød det fra Kureishi.

Kartel styrer litteraturen i Danmark

Spørgsmålet er så, om mere eller mindre akademiske skrivekurser har en større betydning. Har de betydning for, hvad og hvordan der bliver skrevet. Betyder de noget for, hvordan litteratur bliver bedømt og anmeldt?

Ja, mener sociologen Henrik Dahl, som selv debuterede som skønlitterær forfatter i efteråret med romanen ’NT’, der bl.a. fik et par drøje kritikerhug på vej ud i verden.

LÆS ANMELDELSE

I et indlæg i Weekendavisen har Dahl opstillet et helt skema, hvor han opregner en række forfattere og kritikere, som efter hans mening udgør et kartel, der gennem en årrække har haft held til at ’erobre kontrol over både æstetiske idealer, kunstnerisk produktion og æstetisk vurdering af den kunstneriske produktion’.

Det er forfattere og kritikere, som har haft tilknytning til Forfatterskolen, ofte er uddannet på universiteterne og i mange tilfælde har været lærere på skrivekurser som f.eks. på Testrup Højskole, som er fødekanal til Forfatterskolen i København.

Blandt de markante navne hos Dahl er folk som Jeppe Brixvold, Niels Frank, Christina Hesselholdt, Lars Bukdahl og såmænd også Olga Ravn, Lilian Munk Rösing og Mikkel Bruun Zangenberg her fra avisen.

Samme dag som Henrik Dahls indlæg blev trykt, skrev forfatteren Kaspar Colling Nielsen en opdatering på sin Facebook-side, hvor han har næsten 2.000 venner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Henrik Dahl har i WA lavet en netværksanalyse af dansk litteratur. Man kan stille spørgsmålstegn ved flere antagelser i analysen, men det ændrer ikke det faktum, at der findes et kartel i dansk litteratur, og at det er et kæmpe problem, for en stor del af den ’fine og smalle litteratur’ er noget værre lort«.

Reaktionen på Kaspar Collings opdatering viser, at den litterære diskussion er lige så rødglødende i Danmark, som den er i USA og Storbritannien.

Foreløbig har hans indlæg trukket over 300 kommentarer.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    An image posted by Oscars show host Ellen DeGeneres (bottom row, 4th L) on her Twitter account shows movie stars, including Jared Leto, Jennifer Lawrence, Meryl Streep (bottom row L-3rd L), Channing Tatum, Julia Roberts, Kevin Spacey, Brad Pitt, Lupita Nyong'o, Angelina Jolie (top row L-R) and Bradley Cooper (bottom row, 2nd R), as well as Nyong'o's brother Peter (bottom row, R), posing for a picture taken by Cooper at the 86th Academy Awards in Hollywood, California March 2, 2014. The self-portrait tweeted by host DeGeneres and actors taken during Hollywood's annual Academy Awards ceremony on Sunday quickly became the most shared photo ever on Twitter. Picture taken March 2, 2014. REUTERS/Ellen DeGeneres/Handout via Reuters (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT MEDIA TPX IMAGES OF THE DAY PROFILE) ATTENTION EDITORS

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen
    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen

    Henter…

     

  • Kvinder efter flugt fra Baghouz i det østlige Syrien. Foto: Fadel Senna / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?
    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?

    Henter…

    USA’s tilbagetrækning fra Syrien har gjort spørgsmålet om de danske IS-krigere højaktuelt. Skal vi tage dem hjem igen, efter at de har kæmpet for et verdensomspændende islamisk kalifat? Og har vi en forpligtelse over for de danske børn, der er blevet født undervejs i kampene?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Forsiden

Annonce