Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Eminent. Henrik Rehr har lavet en mesterlig historisk tegneserie, mener Politikens anmelder. Det skal ikke være for let at komme i bund med den mørke fortælling, siger forfatteren.
Foto: Svoboda Tzekova

Eminent. Henrik Rehr har lavet en mesterlig historisk tegneserie, mener Politikens anmelder. Det skal ikke være for let at komme i bund med den mørke fortælling, siger forfatteren.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sekshjertet tegneserieforfatter vil have flittige læsere: »Ellers er der altid Anders And-bladet«

Henrik Rehr tror ikke, at Første Verdenskrig blev udløst af hverken gode eller onde mennesker.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke specielt mange gode mennesker.

Endnu færre er decideret onde.

Alligevel findes der krige, vold og terrorisme.

Det resultat er tegneserietegneren Henrik Rehr kommet frem til efter i otte år at have studeret omstændighederne op til Første Verdenskrig.

»Som regel er det interessekonflikter, ikke ondskab, der slår folk ihjel«, siger Henrik Rehr, der netop har udgivet tegneserien 'Gavrilo Princip - manden, der ændrede et århundrede'. Tegneserien er i dag blevet anmeldt her i avisen, og får seks hjerter af Kim Skotte, som kalder den et »lyslevende portræt på tragisk sort baggrund, som Henrik Rehr tegner af Gavrilo Princip og hans kreds af utilpassede unge anarkister og nationalister«.

Den handler om den unge serbiske nationalist Gavrilo Princip, der klemte på aftrækkeren, da ærkehertug Franz Ferdinand i 1914 blev myrdet på gaden i Sarajevo.

Begyndelsen på Første Verdenskrig

Skuddet i Sarajevo er gennem historien blevet beskrevet som begyndelsen på Første Verdenskrig. Dét skud, skuddet i bestemt ental, var gnist nok til at antænde den i forvejen spændte situation på Balkan.

Østrig-Ungarn erklærede Serbien krig efter drabet. Tyskland erklærede Rusland krig, fordi de mobiliserede hæren. Tyskland erklærede også Frankrig krig, England erklærede Tyskland krig, og Første Verdenskrig var i gang.

LÆS BOGUDDRAG

»Historien har jeg kendt siden historietimerne i skolen. Jeg kendte til Gavrilo Princip, men da jeg sad ved tandlægen i New York for otte år siden og læste en artikel om attentatet på Franz Ferdinand, om hvor mange tilfældigheder, der egentlig lå bag, da tænkte jeg, at der lå en god tegneserie i det«, siger Henrik Rehr.

»Nogle gange hænger verdenshistorien på småting. Eller det kan i hvert fald se sådan ud«, siger forfatteren, der har brugt det sidste fire år på for alvor at gøre bogen færdig.

Terrorismens pyskologi

Henrik Rehr, der bor i New York, og har skrevet to tegneserier om 9/11, som han oplevede på nært hold, er meget interesseret i terrorisme.

»Gavrilo Princip siger, at han er terrorist. De her fyre så sig selv som terrorister, men hvad gør dem til det? Hvordan overskrider man den grænse, hvor man vælger at slå et andet menneske ihjel ud fra et politisk synspunkt? Det er planlagt i lang tid. Det er ikke fordi, han har sovet med din kone«, siger han.

»Den psykologi er meget interessant«.

Sympati for sagen

Da Henrik Rehr researchede til bogen på New York Research Library, »der lever op til enhver drøm om et filmbibliotek med kæmpe læsesal, høje vinduer og søde bibliotekarer, der finder 30 år gamle bøger frem af gemmerne til dig«, fandt han sympati for både ærkehertug Franz Ferdinand, for Gavrilo Princip og for serbernes sag.

Så begyndte han fra øverste venstre hjørne at skabe bogens omkring 250 sider.

ANMELDELSE

»Det er lidt som at cykle meget langt. Man sætter sig bare op uden at tænke over, hvor langt det egentlig er, du skal. Du cykler bare«, siger han.

Inspirationen til universet, der er mørkt, nogle steder kulsort og andre med en smule lys, fik han fra historien, der ikke appellerer til sprudlende farver, fra avistegninger fra samtiden og fra de ekspressionistiske kunstnere fra Dresden.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I forvejen havde han skrevet manuskripet »som om det var en anden, der skulle tegne bogen«, sådan, at han ikke kom til at skære hjørner.

»Hvis jeg skrev, at der var en hest, så blev jeg nødt til at tegne en hest, selv om jeg ikke kan finde ud af at tegne heste«, siger han.

Forvarsler og symbolik

Bogen kører i flere spor. Det ene følger Franz Ferdinand op til besøget i det annekterede Sarajevo. Et andet følger Princip og hans anarkistiske kumpaner i kampen for et samlet rige for slaverne. Deres ideologiske diskussioner, deres tvivl, kærligheden, traditionen, familien og dedikationen, der får dem til at udføre en terrorhandling vel vidende, at det vil koste dem selv livet.

Et tredje spor er helt anderledes. Det er store billeder, hele sider. Et forestiller et bjerg foran en dramatisk himmel. Et andet en hest, der hænger i et træ. Et tredje et træ, der splintres.

»De her punktnedslag fungerer som en forvarsler til det, der kommer til at ske. Krigen, der ligger bag det hele. Så der både er et faktisk og et symbolsk lag. Men det er ikke en god idé, at jeg sidder og fortæller alt det her. Jeg kan bare sige, at jeg er interesseret i symboler«, siger forfattere.

»Nu har jeg brugt fire år af mit liv på at tegne den her bog, og så synes jeg heller ikke, det gør noget, at folk selv skal lægge en indsats for at forstå det. Ellers er der altid Anders And-bladet«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden