Bøger

Mofibo viser vejen for salg af e-bøger

Den nye tjeneste for e-bøger vokser konstant. Et år efter starten har Mofibo halvdelen af markedet.

Bøger

Danskernes forbrug af e-bøger ligner nu forbruget af film og musik. Streamingtjenesten Mofibo har netop rundet et år og har taget omkring halvdelen af markedet.

Det vurderer både direktør for den centrale e-bogsdistributør Publizon, Steffen Sørensen, og stifteren af Mofibo, Morten Strunge.

Hvor væksten i e-bogsmarkedet tidligere blev drevet af, at folk skulle have noget indhold i deres iPads og andre tablets, kommer væksten i dag fra aktører med nye, brede tilbud til læserne.

Som følge af Mofibos succes ligger det allerede nu klart, at tjenesten om kort tid vil få konkurrence på det felt, hvor man for et fast beløb kan læse lige så mange bøger, man ønsker. Netboghandlen Saxo kommer eksempelvis med nye initiativer efter sommerferien.

»Væksten kommer i dag, fordi der er flere spillere på markedet. Tidligere var det mest Saxo og bibliotekernes eReolen. I dag har vi Mofibo, netboghandelen Riidr og flere andre«, siger koncerndirektør i Gyldendal, Elisabeth Fogtdal Nøjgaard.

Væksten fortsætter

Sidste år udgjorde de digitale bøger 8,7 procent af den skønlitteratur, der blev omsat i Danmark, og væksten ventes at fortsætte i år.

»Jeg bliver ikke forbavset, hvis e-bøgerne udgør 15 procent af skønlitteraturen inden udgangen af i år. Vi vil i hvert fald se en vækst på mellem 50 og 100 procent«, siger Steffen Sørensen fra Publizon.

Hos forlaget Lindhardt og Ringhof peger man på Mofibo som den helt store årsag til væksten. Forlagets digitale chef, Gertrud Smith, siger, at streamingtjenesten allerede efter en måned var blandt de tre største kunder. I dag er Mofibo en helt central kunde på det digitale område.

Markedet er udvidet

»Der er ingen tvivl om, at Mofibo har udvidet markedet«, siger Gertrud Smith.

L&R's erfaringer bekræftes af et andet dansk forlag, som af konkurrencehensyn ikke ønsker at stå frem med navn.

Forlaget kan dog fortælle, at streamingtjenesten sidste år nåede at tegne sig for 12 procent af forlagets indtægter, selv om tjenesten ikke åbnede før i juli. I år er Mofibo blevet forlagets største indtægtskilde på det digitale område. I alt udgør de digitale indtægter nu 16 procent af omsætningen hos forlaget.

Frem til sidste sommer var netboghandelen Saxo dominerende på det kommercielle e-bogsmarked, men administrerende direktør Jørgen Balle Olesen kan i dag se, at Mofibo har taget en større andel af markedet, end han forventede.

»Vi har stadig en pæn vækst, men selvfølgelig kan vi mærke, at der er kommet nye tjenester på markedet«, siger han.

Saxo var skeptisk overfor Mofibo

Sidste forår fortalte Jørgen Balle Olesen, at også Saxo havde planer om at lancere en dansk streamingtjeneste, men den er aldrig kommet, og det er der ifølge Saxo-direktøren en god grund til.

»Dengang var vi for store for forlagene. De var ikke interesserede i at indgå aftaler med os, men det, tror jeg, har ændret sig nu, hvor Mofibo har vist vejen, og jeg tror klart, at der vil være plads til endnu en streamingtjeneste«, siger Balle Olesen.

Han indrømmer, at han i udgangspunktet var skeptisk, da han så, at Mofibo ville slå sig op på at levere forlagenes bagkatalog af ældre titler plus et udvalg af de nyeste bøger, og derfor lænede Saxo sig i første omgang tilbage og iagttog, hvordan den nye tjeneste klarede sig.

»Vi tvivlede lidt på, at folk var parat til at undvære de allernyeste bøger, men vi kan se, at streamingtjenester er det, der driver væksten frem, ligesom det sker inden for musik og film. Når vi om kort tid kommer med flere nye initiativer, vil vi også komme med tilbud, som tilfredsstiller de kunder, som går efter det nyeste«, siger Jørgen Balle Olesen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Morten Strunge fra Mofibo synes dog, at hans egen nettjeneste allerede leverer masser af nyheder. Han har, siger han, omkring 70 procent af de skønlitterære nyheder. I øjeblikket har man eksklusivt Dennis Jürgensens nye voksenroman, 'Løbende tjener', på programmet, før den udkommer til kommercielt salg, og den er blevet promoveret i en grad, så den er blandt de fem mest læste bøger hos Mofibo.

Forsiden sælger

Eksemplet med Dennis Jürgensens bog viser, hvordan streamingtjenesten i vidt omfang styrer, hvad kunderne læser. Ifølge Morten Strunge styrer Mofibos forside på nettet over 70 procent af, hvad folk læser.

»Ofte ved folk ikke, hvad de vil have, så derfor gælder det om at inspirere dem«, siger han.

Hos forlagene ser man lidt anderledes på det. Her ser man en tendens til, at Mofibo lægger de bøger på forsiden, som de skal betale mindst for.

Snæbjörn Arngrimsson fra forlaget Hr. Ferdinand siger, at streamingtjenesten har et dilemma. Selvfølgelig vil de gerne have populære bøger på forsiden, fordi det giver dem et godt image. På den anden side må bøgerne ikke være for dyre i indkøb hos forlagene, fordi hver kunde kun betaler mellem 80 og 100 kroner om måneden for abonnementet.

»Derfor forsøger de hele tiden at presse os på prisen«, siger Snæbjörn Arngrimsson.

10.000 nye kunder

Morten Strunge bekræfter, at Mofibo lægger de bøger på forsiden, som de kan få gode aftaler om.

»Jeg har jo ikke interesse i at booste en titel, som koster mig 120 kr, for så går jeg jo bankerot. Hvis et forlag gerne vil ligge på forsiden, skal jeg have en god aftale med dem, for salget stiger med en faktor på mellem 15 og 25 for titlerne på forsiden.

Men det nytter jo ikke noget at lægge en gammel titel af H.C. Andersen på forsiden, fordi den kun koster mig to kr. Folk skal jo være tilfredse, for vi skal leve af at have lange kundeforhold«, siger Morten Strunge.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han vil ikke oplyse, hvor mange kunder Mofibo har i dag, men siden tjenesten for godt en måned siden gik i samarbejde med TDC, har tjenesten ifølge Strunge fået 10.000 nye kunder.

LÆS MERE

Disse kunder får rabat på abonnementet. Inden nytår venter han at have mindst 75.000 kunder i Danmark og Sverige.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce