Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JACOB EHRBAHN
Foto: JACOB EHRBAHN

Debutant. Thomas Rydahl valgte at udkomme på Forlaget Bindslev med sin første roman, 'Eremitten', der tidligere på måneden modtog BogForums debutantpris.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Små forlag napper markante forfattere før de store

Flere forfattere vælger de små forlag - der er kortere fra tanke til handling.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Små forlag gør sig i stigende grad bemærket på bogmarkedet, og det er vel at mærke med udgivelser, som ikke ville have problemer med at finde en større udgiver. Flere små forlag står for udgivelsen af bøger, som har givet genlyd hos både anmeldere og publikum.

De seneste uger har vist et par gode eksempler. Thomas Rydahl har fået årets debutantpris for romanen ’Eremitten’. Finske Kjell Westö har modtaget Nordisk Råds Litteraturpris for romanen ’Luftspejling 38’. De to bøger var begge på top-10 hos Arnold Busck-kæden, da den nye liste blev offentliggjort tirsdag. På samme liste sneg Martin Krasniks ’Fucking jøde!’ sig ind på listen over mest solgte biografier.

De tre forfatteres bøger er udkommet på henholdsvis forlagene Bindslev, Batzer & Co. og Bianco Luno. Forlagene er groft sagt virksomheder drevet af en enkelt ildsjæl. Spørger man Thomas Rydahl om valget af forlag, er forklaringen enkel.

»Jeg blev simpelthen træt af, hvordan man bliver behandlet hos de store forlag. De enkelte personer kan være flinke nok, men ligesom i andre brancher kan man i store virksomheder blive blind for, at folk ikke har lyst til at vente fire ellers seks måneder på et svar om et manuskript, som de har arbejdet på i mange år«, siger han.

Normalt vil indvendingen mod at vælge et lille forlag være, at de ikke har de store muskler til markedsføring, og at salg til udlandet mest er noget, man drømmer om. Men som Thomas Rydahl konstaterer:

»’Eremitten’ er nu solgt til 13-14 lande, og jeg havde da heller ikke set det komme, men mit forlag mente, at bogen havde potentiale til at udkomme i udlandet, og så gik min forlægger i gang med at undersøge det. Derfor nåede bogen at blive solgt til udlandet, allerede før den udkom på dansk. Et stort forlag ville nok have afventet, hvordan udgivelsen gik i Danmark, før de ville bruge kræfter på at forsøge et salg til udlandet«, siger Thomas Rydahl.

Han tvivler også på, om et stort forlag ville have satset et oplag på 5.000 eksemplarer af en debutroman, men satsningen har vist sig at holde, for et nyt oplag bliver trykt.

Slår til over natten

Hos Batzer & Co. er forlægger Arild Batzer også forundret over, at det lykkedes ham at få Kjell Westös prisvindende roman, som større forlag også var interesseret i, men de tøvede så længe, at ’Luftspejling 38’ blev udgivet hos Batzer. Sidste år fik han desuden den svenske Augustpris-vinder Lena Anderssons roman ’Brugstyveri’, og til næste år udgiver han den tyske roman ’Kruso’ af Lutz Seiler, der netop har vundet Deustcher Buchpreis.

»Intuition og begejstring er mine vigtigste redskaber. Når jeg finder en god bog, kan jeg godt slå til over natten. Jeg laver sjældent budgetter og behøver egentlig ikke holde møder med andre end mig selv. Og her har de små forlag et fortrin frem for de store. De har heller ikke de samme økonomiske forpligtelser. Derfor kommer der så mange gode bøger på de små forlag«, siger Arild Batzer.

Thomas Rydahl, modtageren af Debutantprisen 2014, har skrevet en krimi, hvor gamle Erhard, detektiven med de ni fingre, efter syttens års pause endelig er sammen med en kvinde. Kilde: Politiken.tv / Jes Stein Pedersen. Peter Vintergaard.

Uanset om de store forlag er blevet forsigtigere, synes det dog at være et faktum, at de mindre forlag har fået flere titler og forfatterskaber at vælge imellem. De bliver ikke bare nødt til at udgive det, som de store kasserer. De store har nemlig i vidt omfang skåret ned på antallet af årlige nyheder.

Alene fra 2011 til 2012 skar Gyldendal de nye titler ned fra 1.885 til 1.487. Politikens Forlag har senest skåret sit titelantal ned fra 120 til godt 80, og Lindhardt og Ringhof har været igennem en total omstrukturering, som også har betydet færre nyudgivelser.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I Forlæggerforeningen kan man ikke se tegn på, at de små forlag snupper markedsandele fra de store, og det tror administrerende direktør Lars Boesgaard fra Lindhardt og Ringhof heller ikke er tilfældet, men også han har bemærket, at mange små forlag er blevet mere synlige. Senest så han det på BogForum i forrige weekend.

»Det kan godt være, at de store forlag har strammet lidt op og udgiver færre titler, og det giver mulighed for, at de små forlag kan samlet forfatterskaber op, som måske er på vej ned eller på vej op.

Der er jo kamp om opmærksomheden på bogmarkedet, og derfor vil store forlag måske helst have, at en bog har noget volumen, før de vil sætte det store forlagsmaskineri i gang. Her har de små forlag en ny mulighed, fordi man i dag kan trykke helt små oplag, og risikoen ved at udgive en bog er langt mindre end før«, siger Lars Boesgaard.

Forlaget Hr. Ferdinand blev for mere end ti år siden stiftet på basis af et forfatterskab, som andre ikke var klar til at satse på. Dengang vandt Susanne Torpe og Snæbjørn Arngrimsson en auktion om udgivelsen af Dan Browns ’Da Vinci Mysteriet’, som siden er blevet forlagets økonomiske fundament.

»Nye forlag bliver tit sat i gang på forfatterskaber, som ingen af de etablerede forlag tør satse på, og det sikrer jo mangfoldigheden. Det ville være kedeligt, hvis det kun var smag og behag hos fem store forlag, der skulle bestemme, hvad der blev udgivet i Danmark«, siger hun.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden