Populær. Hunger Games er en af de bogserier, der er blevet filmatiseret - selve filmatiseringen er vigtig for bøgernes popularitet.
Foto: Murray Close/AP/AP

Populær. Hunger Games er en af de bogserier, der er blevet filmatiseret - selve filmatiseringen er vigtig for bøgernes popularitet.

Bøger

Højspændte teenagebøger er populære som aldrig før - også hos voksne

Det startede med Harry Potter, så kom 'Twilight' og 'Hunger Games' - nu er det forfatteren John Green, der hitter.

Bøger

Bogverdenen er gået i barndom, eller måske snarere ungdom.

Romaner skrevet til store teenagere er blevet så populære, at det direkte kan aflæses i forlagenes regnskaber. Den amerikanske forfatter John Greens filmatiserede roman ’En flænge i himlen’ er trykt i 10 oplag på dansk og foreløbig solgt i over 60.000 eksemplarer.

Denne titel er imidlertid ikke et særtilfælde. Da boghandlerkæden Arnold Busck sammensatte en liste over de 100 mest solgte bøger i 2014, var de 6 titler, hvor Green er forfatter eller medforfatter, med på listen.

»’En flænge i himlen’ har hos os solgt så godt, at den overgår de nye udgivelser af forfattere som Jan Guillou, Jane Aamund og Tom Buk-Swienty«, siger kommunikationschef Andreas Nordkild Poulsen fra Arnold Busck.

John Greens bøger får følgeskab af en lang række titler, som både herhjemme og internationalt går under betegnelsen young adult. Det er bøger, som omsætter store teenagefølelser til højspændte dramaer, som enhver næsten-voksen vil kunne leve sig ind i. Det er historier, hvor liv og død hurtigt kommer i spil, uanset om det handler om kærlighed, sygdom eller valg af den type menneske, man gerne vil være.

Det er ærlige, handlingsdrevne historier, som har et stensikkert plot, og historierne bliver fortalt efter de modeller, de bruger i Hollywood

»Det er ærlige, handlingsdrevne historier, som har et stensikkert plot, og historierne bliver fortalt efter de modeller, de bruger i Hollywood. Mange af bøgerne bliver også filmatiseret, og for bøgerne er det helt afgørende, om filmene bliver en stor succes«, siger Elin Algreen fra Gyldendal. Hun er chef for Gyldendals Børne- og Ungdomsredaktion, hvor young adult står for mellem en tredjedel og en fjerdedel af afdelingens omsætning.

Især det seneste år har genren været i vækst, viser tal fra Arnold Busck-kæden.

»I 2013 var der 9 ungdomstitler blandt de 100 mest solgte bøger, og det var stort set kun Suzanne Collins med sin serie ’The Hunger Games’, der virkelig markerede sig. I år har 21 af de mest solgte titler været young adult«, siger Andreas Nordkild Poulsen.

Blandt de populære forfattere er også Veronica Roth med ’Divergent’-serien, ’Labyrinten’ (’Maze Runner’) af James Dashner og Alyson Noëls ’De udødelige’. De fleste titler lige nu er oversat, og det største danske navn har hidtil været Lene Kaaberbøl med serien om ’Skammeren’.

De unge var redningen

I USA spiller ungdomsromanerne en endnu større rolle, end de gør herhjemme. I USA steg salget af børnebøger og young adult-bøger med 22,4 pct. i de første 9 måneder af 2014. I samme periode faldt salget af voksenbøger med 3,3 pct. Det var kun som følge af YA-bøgernes popularitet, at bogbranchen undgik et samlet fald i omsætningen.

Men hvad er så hemmeligheden bag young adults succes. Redaktionschef Jonas Holm Hansen fra forlaget Alvilda har denne forklaring:

»De bedste af bøgerne kan tage problematikker, som er specifikke for teenageårene, og sætter dem på spidsen. Vi udgiver Veronica Roths ’Divergent’-bøger, som foregår i et fremtidsscenarie. Her skal man, når man går fra barn til voksen, vælge, hvilken fraktion man vil tilhøre. Er man en af de næstekærlige, eller tilhører man intelligentsiaen, eller er man mere udadreagerende og skal tilhøre skytsenglene? Teenagerne skal vælge, hvem de vil være. Det er en identitetshistorie, og det er næsten fjollet, hvor skarpt historierne er skåret. Det bliver her et valg mellem liv og død, men det er enormt effektivt fortalt«, siger han.

En anden succes-serie fra de seneste år er Stephenie Meyers ’Twilight’, som er en vampyr-historie, men ifølge Jonas Holm Hansen også et billede på overgangen fra barn til voksen.

»Serien handler om en drengevampyr, der har så meget lyst til pigen, at han vil æde hende med hud og hår, hvis han kommer for tæt på. Det er jo i virkeligheden en omskrivning af den spirende seksualitet. Der bliver sat billeder på den seksuelle angst og spekulation«, siger Jonas Holm Hansen.

De store følelser

For John Green er det imidlertid ikke nødvendigt at hale hverken dystopiske fremtidslandskaber eller vampyrer ind i bøgerne for at sætte de store følelser i spil. Den 37-årige forfatter har imponeret de fleste ved at skrive historier, som både børn og voksne sluger, selv om de eksempelvis handler om noget så svært som kræft.

Forlaget Høst & Søn og Politikens Forlag har hver halvdelen af John Greens udgivelser, og begge forlag har kunnet notere store salgstal. Ikke mindst efter filmatiseringen af ’En flænge i himlen’.

John Green er ikke bare forfatter længere. Han er et fænomen, som millioner følger på både YouTube, Twitter og Facebook. Som forfatter rammer han, hvordan det er at være ung

»John Green er ikke bare forfatter længere. Han er et fænomen, som millioner følger på både YouTube, Twitter og Facebook. Som forfatter rammer han, hvordan det er at være ung. I alle hans bøger er der en tråd, som handler om rejsen mod at blive voksen, og det er så rigtigt set og beskrevet, at man ikke skulle tro, han var 37. Han kan skrive, som om han stadig var 18«, siger redaktør hos Høst & Søn Nanna Nøhr.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det sidste vil med garanti glæde forfatteren. Da Politiken interviewede ham om ’En flænge i himlen’ i 2012, fortalte han, at noget af det sværeste ved at skrive bogen havde været beskrivelsen af den unge kærlighed mellem de to unge kræftsyge hovedpersoner, Hazel og Augustus.

Men når historien om de to kræftsyge unge er gået verden rundt, skyldes det også, at bogen ikke kun handler om det. Historien handler også om to unge, som er alt det, teenagere også er. Sjove, empatiske, flirtende, sure og helt umulige. Og forfatteren har med stor fornøjelse beskrevet, hvordan de to unge, ud over at gå i en støttegruppe for kræftsyge, zapper rundt i et popkulturelt univers, uden at de af den grund bliver dummere, end tilfældet var for unge i tidligere generationer.

»Jeg tror, det er mit forsøg på at komme med en kommentar om, hvor vi befinder os kulturelt. Distinktionen mellem høj- og lavkultur befinder sig i en gråzone, og en af de helt særlige fornøjelser ved, at min bog udkommer som ungdomslitteratur, er, at jeg på en gang kan skrive ’litteratur’ og ’pop fiction’, fordi ungdomslitteraturen som genre er langt mere sløret end voksenlitteraturen. Der er ingen, der for alvor kan være til stede i samtiden uden at stifte bekendtskab med Tyra Banks og ’America’s Next Top Model’ og reality-tv, men samtidig lever vi i en tid, hvor alle med en internetforbindelse gratis kan læse Tolstoj, Dickens og Eliot«, sagde Green.

Det er imidlertid ikke kun de unge, der læser John Green og andre young adult-forfattere. Da bøgerne for alvor begyndte at blive populære, udtalte forfatteren G.P. Taylor til den britiske avis Daily Mail, at når han får mails fra læsegrupper, er mange af dem på alder med ham selv eller ældre. Han er født i 1958.

»Det er ikke længere pinligt at blive set med en ungdomsbog, og det kan alle forfattere i dag takke J.K. Rowling for«, sagde han.

Særtilfældet Green

Men hvorfor læser de voksne de bøger, som egentlig er tiltænkt store teenagere? På Amazon er ’En flænge i himlen’ anmeldt af over 34.000 læsere. En af dem er 71 og har fået bogen anbefalet af sine børnebørn. Den ældre læser mener, bogen er for alle aldersklasser. En anden læser anbefaler, at man læser bogen, når man er alene, for ellers stirrer folk underligt på én, når man som læser bliver fanget i et øjeblik, hvor man ikke ved, om man skal grine eller græde. En stor teenager, Nikki Jacques, skriver på Greens facebookside: »Jeg elsker den bog. Har læst den fem gange«.

Populariteten hos de voksne læsere forklares af Jonas Holm Hansen fra Alvilda sådan her:

»Bøgerne er spændende og lette at gå til, og så er de ikke så voldelige og blodige som nogle af tidens krimier«.

Bøgerne er spændende og lette at gå til, og så er de ikke så voldelige og blodige som nogle af tidens krimier

Forlagschef Charlotte Weiss fra Politikens Forlag mener, at når voksne læser eksempelvis John Green, skyldes det, at han rammer nogle følelser, både børn og voksne kan genkende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Se eksempelvis på ’En flænge i himlen’. Vi vil alle gerne læse om ung, smuk og uplettet kærlighed. Da jeg var i biografen med mine teenagedøtre, havde vi alle læst bogen i forvejen. Alligevel tudede vi så meget, at vi måtte sidde med en toiletrulle. Det er en ’Romeo og Julie’-historie, for de får jo ikke hinanden. Den ene skal dø, og selvfølgelig er historien sentimental, men det elsker vi jo også. Det er banalt, men vi kan forholde os til det. Det er genkendeligt og smukt«, siger hun.

Spørgsmålet er nu, hvad der sker med young adult-genren i 2015 og 16? Vil det blive ligesom efter de første Harry Potter-bøger, da alle ville skrive fantasy? Ikke hvis man spørger forlagsdirektør Jens Trasborg fra Alvilda.

»Fantasy er ikke et skvulp, og den genre vil altid være der. Med young adult er man mere afhængig af den enkelte titel, og alle kæmper nu for at få rettighederne til de titler, som ligner noget af det, der har haft succes. Der går ikke lang tid, før man vil se, at bøger bliver lanceret med en mærkat, hvor der står: Hvis du kunne lide John Green, skal du læse denne her«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce