Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Krimier er et spørgsmål om liv og død - for forlag

Forlagenes oplagstal viser, at genren lever i mere end bedste velgående.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Krimien er et vigtigt strategisk kort for danske forlag.

For flere af især de mindre forlag udgør krimierne op mod 60 procent af de skønlitterære nyudgivelser. De er både en økonomisk forudsætning for, at man kan udgive andre former for skønlitteratur, og med til at sikre enkelte forlags overlevelse.

»Det ville være svært at overleve som forlag i dag uden krimiudgivelser. Og det er sværere i dag, end det var for ti år siden«, lyder det fra forlægger Susanne Torpe fra forlaget Hr. Ferdinand. Hun tilføjer, at krimierne har en væsentlig berettigelse ud over at give smør på brødet. Hr. Ferdinands udgivelsesliste bliver sammensat med udgangspunkt i både »økonomisk og åndelig balance«.

50 procent af Hr. Ferdinands skønlitterære udgivelser er krimier og det samme gælder for forlagene Rosenkilde og Klim. Hos forlaget Turbine udgør krimititlerne 26 procent, mens tallet er helt oppe på 60 procent for Forlaget Modtryk.

Bevidst strategi

Sidste år var en tredjedel af Politikens Forlags skønlitterære titler krimier. Direktør Lene Juul oplyser, at to tredjedele af forlagets omsætning på skønlitteratur trækkes hjem af krimier.

Den mere præcise betydning for omsætningen vil ingen af de forlag, Politiken har talt med, oplyse.

Forlagene holder i det hele taget kortene tæt ind til kroppen, når det kommer til økonomi.

»Det er ikke nogen hemmelighed, at vi tjener rigtig mange penge på krimiudgivelser, og at det er et helt bevidst strategisk forretningsområde for os«, siger Lene Juul og henviser til Politikens Forlags satsning på Jussi Adler Olsens populære krimier om afdeling Q.

Hun tilføjer, at der generelt bliver udgivet mange krimier, som ikke sælger godt, men at enkelte succesfulde forfattere som Jussi Adler Olsen står for store dele af branchens omsætning.

»Vi har en superliga af krimiforfattere, som sælger utrolig mange bøger, og som har et meget aktivt bagkatalog. Det er klart, at vi som forlag tjener godt på store forfatterbrands som Anna Grue, Elsebeth Egholm og ikke mindst Jussi Adler Olsen«, siger Lene Juul.

Jussi Adler Olsens ’Den grænseløse’ blev trykt i et førsteoplag på 230.000 eksemplarer.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden