Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Døden. Lillebror har gemt sig under storebroderens seng. Herfra taler han med sin døende bror. Tegning: Otto Dickmeiss

Døden. Lillebror har gemt sig under storebroderens seng. Herfra taler han med sin døende bror. Tegning: Otto Dickmeiss

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hjerteskærende billedbog formidler store følelser til børn

Otto Dickmeiss har tegnet to bøger om sorg, død og forløsning.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Engang genkendte man Otto Dickmeiss’ billeder på de store hoveder med de blanke øjne og den interessante grønlige kulør, ofte i H.C. Andersen-regi.

Man kender ham stadig på hovederne og øjnene, men der er kommet både spagfærdige farver og definitiv sort-hvid i hans billeder, som kommer fra et land, de færreste kender til.

Herfra fortæller han om store følelser og grænseløs sorg. Om vrede. Had. Hævn. Og forsoning. Otto Dickmeiss er en profet, men han ved det næppe selv.

Sorg og kærlighed

For tre år siden fik Otto Dickmeiss Kulturministeriets illustratorpris for den mageløse, aflange, fuldstændig færdiggjorte ’Rævefælden’, som i sin kerne fortæller, at vold avler vold. Ordene var Lilja Scherfigs. Nu udsender de to en nådesløs efterfølger om had.

’Farfar’ handler om en søn, der hader sin far, og et barnebarn, der forsøger at forstå et menneske, han slet ikke kender. Farfar skal bo ude i hønsehuset, indtil der bliver plads på plejehjemmet. Æg er historiens bærende metafor. De giver liv, men kan heller ikke repareres igen, når de går i stykker.

Nu krabber den lille – han hedder Storm – sig ind på et menneske, som har en grænseløs vrede, men også nogle sider, der kan bygges videre på. Farfar vil flyve. Og det kommer han til.

Det er en hjerteskærende, grænseoverskridende billedbog, hvor ordene er få og velvalgte, mens de tilsyneladende sort-hvide billeder bærer historien fremad med sorg og kærlighed.

Som i ’Rævefælden’ arbejder (hånd)tegneren med originaler i sort-hvid, der så trykkes i fire sprøde, næsten usynlige farver. Det giver en form for dybde. Ganske lille, men dog nok til, at man kan flyve.

’Farfar’ slutter ligesom ’Rævefælden’ med et håb og en slags solopgang. Større bliver det ikke.

Døden i billeder

’Drømmehulen’ er en bog om døden. Ganske enkelt.

Teksten er af Jacob Riewe. På hospitalet fortæller lægen, der ligner en bjørn, at familiens ældste søn skal dø. Sygeplejersken, der ligner en stork, ser til.

Forældrene er knust. Lillebror tager bestik af situationen og kravler ned under sygesengen, ned i en ’drømmehule’, hvor han leger med sin bror.

»Er du så død nu?«, hvisker han. Storebror tænker sig om, inden han hvisker tilbage: »Ja«.

Så nænsomt og smukt tonet maler Otto Dickmeiss sorg og forløsning frem i billeder, der – vist for første gang – er diskret farvelagt på computer. Baggrunden er ubærlig gul. Ordene kunne ikke være anderledes.

Altså! To billedbøger for børn (og voksne) om sorg og død og forløsning. De ligger klar, når du får brug for dem. Bedre kan det ikke gøres.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden