Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tragedien. 159 mennesker omkom i brandkatastrofen om bord på 'Scandinavian Star' i Skagerrak.
Foto: Torbjørn Gustafson (AP)

Tragedien. 159 mennesker omkom i brandkatastrofen om bord på 'Scandinavian Star' i Skagerrak.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Detaljerig udgivelse undersøger mordbranden på 'Scandinavian Star'

Et stort journalistisk researcharbejde præger bogen om mordbranden.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I Tom Kristensens ’Hærværk’ nævner hovedpersonen Ole Jastrau, at han »har længtes mod skibskatastrofer og mod hærværk og pludselig død« . Under læsningen af Lars Halskovs bog om branden på ’Scandinavian Star’ 7. april 1990 randt de berømte ord mig flere gange i hu.

Blandt andet fordi jeg i mit eget professionelle virke har deltaget i det regel- og lovgivningsarbejde, der ofte er fulgt i kølvandet på skibskatastrofer. Senest med ’Estonia’ , men også ’Scandinavian Star’, som medførte en række ændringer omkring skibes brandsikkerhed.

Der er ingen tvivl om, at et stort journalistisk researcharbejde er udført i forbindelse med denne bog om ’Scandinavian Star’-tragedien.

Man får et meget personligt, om end undertiden lidt for følelsesbetonet indblik i nogle af de overlevendes oplevelse af selve begivenheden og de mange år efter den katastrofale brand, hvor i alt 159 personer omkom. Disse mennesker er blevet mærket for livet, og nogle har på forskellig vis kastet sig over den opgave at få sagen belyst grundigt, hvilket de ikke har følt, at myndighederne har gjort i tilstrækkelig grad.

Søforklaringens spørgsmål

Meget tidligt blev det besluttet, at hovedansvaret for den videre efterforskning blev lagt hos norske myndigheder med undtagelse af forhold knyttet til skibets sødygtighed, redningsarbejde etc., som danske myndigheder fik ansvaret for. Også ansvaret for den efterfølgende søforklaring blev lagt i hænderne på danske myndigheder.

Tidligt i søforklaringen var de væsentlige spørgsmål: Hvem ejede skibet? Hvem var den ansvarlige reder? Hvilke personer havde ansvaret for, at det gik så galt på skibet? Og ikke mindst:

Hvilke myndigheder havde godkendt skibet, inden det blev indsat i sejlads mellem Frederikshavn og Oslo? Forsøget på at finde de korrekte svar på disse spørgsmål er egentlig bogens afgørende ærinde. Skibet var registreret på Bahamas. Som såkaldt flagstat havde Bahamas det endelige ansvar for skibets godkendelse til sejlads.

Danmark var derimod såkaldt havnestat, da skibet anløb dansk havn, men som havnestatsmyndighed var Søfartsstyrelsen ikke forpligtet til at inspicere og godkende skibet inden sejladsen, og det skete heller ikke ved skibets første sejlads 1. april 1990.

Det skal i denne sammenhæng nævnes, at en af følgerne af ’Scandinavian Star’-katastrofen blev, at man få år efter indførte krav om, at også havnestatens søfartsmyndigheder skal inspicere og godkende et passagerskib, før det sættes i drift.

Resultatet af søforklaringen blev, at skibets kaptajn, Hugo Larsen, rederidirektøren, Ole B. Hansen, samt ejeren af skibet, Henrik Johansen, alle blev dømt for overtrædelse af lov om skibes sikkerhed.

De fik den til dato skrappeste dom for overtrædelse af denne lov, nemlig 60 dages hæfte til Hugo Larsen samt 40 dages hæfte til Ole B. Hansen og Henrik Johansen. Aldrig før var der givet frihedsstraf for denne lovovertrædelse.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Sagens nye forhold

Mange pårørende følte dog, at straffen var alt for mild. Det har været en af drivkræfterne bag de støttegrupper, som efterfølgende har ønsket en grundigere analyse af de indviklede ejerforhold og det aspekt, at branden måske var udløst som en planlagt hævnaktion af nogle økonomiske bagmænd i det brogede galleri omkring det reelle ejerskab af skibet.

Bogen er helt grundlæggende spændende læsning med mange interessante deltaljer

Det amerikanske rederi SeaEscape menes stadig af nogle at have været den reelle ejer, da skibet brændte, og var retssagen derfor foregået i det amerikanske juridiske system, ville de udbetalte erstatninger formentlig have været væsentligt større, hvilket flere pårørende efterfølgende har ærgret sig over ikke skete.

Den ansvarlige for ildspåsættelsen blev tidligt udpeget (vedkommende omkom selv), men senere har norske myndigheder efter nye undersøgelser frikendt denne person, og dermed er kimen lagt til nye konspirationsteorier om, hvem de(n) skyldige er, som har påsat de mindst to brande, som hærgede skibet, inden eksternt redningsmandskab kom om bord.

Som en del af de mange teorier påstås det, at op til fire eller fem brande blev påsat, hvoraf de tre skulle være påsat, mens redningsmandskabet var i fuld gang med at slukke hovedbranden. Alene sådanne udsagn viser omfanget af de mange gisninger om hændelsesforløbet, som det er drivkraften bag denne bog at klarlægge.

De mange nye forhold, som er kommet frem de senere år, har medført, at norske myndigheder har besluttet, at sådanne sager ikke længere er omfattet af en forældelsesfrist. Stortinget har efterfølgende besluttet, at der skal gennemføres en parlamentarisk undersøgelse af sagen.

Også af myndighedernes efterforskning, ikke til brug i en retssag, men for at det norske samfund kan lære af forløbet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Bogen er helt grundlæggende spændende læsning med mange interessante deltaljer om opklaringsarbejdet og processen bagefter. Man må nok konkludere, at denne bog om tragedien ikke bliver den sidste.

Hør Politikens bedste kritikere og journalister vende tidens vigtige bøger, debatter og tendenser i vores nye ugentlige litteraturpodcast med Jes Stein Pedersen. Bogfolk kan høres som podcast i bl.a. iTunes, på politiken.dk/podcastog i Politikens nye app 'Politiken Podcast', som kan hentes i app store.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden