0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Chris Minh Doky lukker ikke læseren helt ind

Chris Minh Dokys reflekterer over livet som jazzstjerne. Kompetent og underholdende, men man kommer ikke rigtig ind under huden på ham.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mathias Svold
Foto: Mathias Svold

SOLIST. Chris Minh Doky (f. 1969) skriver om sit liv med bassen. Foto: Mathias Svold

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Minh var bare en gymnasieelev, der havde snuset lidt til livet som jazzmusiker og syntes så godt om lugten, da han opgav sin drøm om at læse videre og blive læge. Han tog det store spring til New York og efter få år, ingen penge og hårdt arbejde gik det ham så godt, at han forvandlede sig til den eftertragtede bassist Chris Minh Doky, der turnerede verden rundt med de største og tog for sig af retterne, både musikalsk og i form af bunker af smukke damer.

’Nærvær’ er Chris Minh Dokys beretning om rejsen fra at være drengen Minh, der mister sig selv på første klasse under livet på turné som stjernen Chris. Ham bliver han efter nogle år selv rigtig bange for og går igennem en periode af seksuel afholdenhed for at finde tilbage til sig selv som sin fars og mors glade søn Minh.

Da han begynder en ny tilværelse som lykkelig gift og far, løber han sig nogle staver i livet ved at gøre det rigtige og fornuftige ved at blive hjemme i Danmark og passe det nærmeste, han kan komme på et fast arbejde med DR Big Band og al det dræbende bureaukrati, der følger med. Det er så langt, som noget kan være fra Spanish Harlem, hvor han fik sin første løn udbetalt i coke (som han smed ud), for ikke at tale om dengang, han mødte sit ungdoms idol, Miles Davies, og tjente sig op til selv at spille fast med store navne som Mike Stern, David Sanborn og Ryuichi Sakamoto.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce