0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Veloplagt biografi beskriver gavtyven Ingolf Gabold selv, men ikke så meget dramaet omkring ham

DRs' forhenværende dramachef træder igen ind i rampelyset i første udgivelse fra nyt forlag.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I bogen om Ingolf Gabold er der fokus på ham som menneske og mindre på det drama, der gennem årtier har fulgt i kølvandet på hans job på DR og som underviser på Statens Teaterskole.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Man kan stadig se gadedrengen fra Nordvest i hans blik. Det årvågne, trodsige glimt i øjet som hos en dreng, der lige har fortalt en fræk vittighed – men samtidig er der en sødme i blikket. I Ingolf Gabolds person mødes det dannede, forfinede og følsomme med en ustyrlig trang til at ytre sig – DR’s forhenværende dramachef er måske nok gået på pension, men med Kristoffer Zøllners biografi træder han igen ind i rampelyset, og hvis nogen tror, Gabold er færdig med at komme til orde, kan de tro om igen.

Bogen starter der, hvor de fleste givetvis også begynder deres tankestrøm, når de hører navnet Ingolf Gabold: ved hans kontroversielle udtalelser i forbindelse med DR’s dramaserie ’1864’. Hans udsagn faldt i forbindelse med det, Zøllner med flair for det dramatiske kalder »et skæbnesvangert interview, der sætter mediebranchen på den anden ende« i februar 2016, altså fire år efter, at Gabold officielt takkede af som dramachef.

Her kaldte han ’1864’ for et slag mod Dansk Folkeparti og understregede: »Det var et stykke politisk dramatik. Det tager jeg det fulde ansvar for«.