0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jes Stein Pedersen: Sara Omars modige roman blev det muslimske #MeToo-øjeblik

De unge muslimske kvinder rejser sig og klapper af 'Dødevaskeren', når de møder Omar live.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Over 90.000 har købt Sara Omars debutroman 'Dødevaskeren'.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er næsten på dato et år siden, at jeg læste Sara Omars roman ’Dødevaskeren’ om pigen Frmsk, der i sit mørke hår har en lille tot af hvidt. Frmsk vokser op hos sin mormor og morfar, som tager hende til sig, fordi de frygter, at hendes far vil slå hende ihjel, fordi hun kun er en pige.

Det gjorde et voldsomt indtryk på mig at læse om det had til piger og kvinder, som eksisterer i den lille by i irakisk Kurdistan, hvor meget af handlingen foregår. Bortset fra stening er der vel ikke nogen måder at forulempe, forurette og forbryde sig mod kvinder på, som ikke beskrives i romanen. Det hele legitimeret af de vers i Koranen, der blandt andet omtaler kvinderne som mændenes pløjejord.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement