Sara Omar: Kære kurdiske kvinde. Frihed er ikke noget, vi får forærende, det er noget, vi skal kæmpe for

Sara Omar er forfatter til bogen ’Dødevaskeren’,  der udkom i 2017. Arkivfoto Linda Johansen
Sara Omar er forfatter til bogen ’Dødevaskeren’, der udkom i 2017. Arkivfoto Linda Johansen
Lyt til artiklen

Kære kvinde fra mit hjemland. Jeg vil skrive til dig om det at være fri og ligestillet og om at være selvstændig. Tiden er kommet, hvor vi er nødt til at forstå den simple sandhed, at der, hvor vi kommer fra, bliver vi desværre ikke altid født som frie kvinder. Frihed og selvstændighed er noget, vi skal kæmpe for at opnå, ikke noget, vi får pakket ind og overrakt på vores fødselsdag eller 8. marts. Vi tilegner os disse basale menneskerettigheder gennem oplysning og mest af alt ved at få en uddannelse, ved at være belæste, ved at bryde tabuer og tavshed og ved at danne os og ved at gøre en indsats.

Vi kurdiske kvinder er i flere århundreder blevet set på som anden- og tredjerangsborgere. At tage livet af os, at likvidere os, at frarøve os vores hjem, vores identitet, vores integritet og vores eksistens har været og er hverdagskost. Mellemøsten og vores hjemland er fyldt med krig, sult, økonomiske kriser, død og ødelæggelse. Området ligger i ruiner, og under de ruiner ligger kvinderne, pigerne og børnene. Vi bliver krænket, vi bliver trådt på, vi bliver negligeret, vi bliver udsat for hån, latterliggørelse og frihedsberøvelse. Og vores bødler træder på os og efterlader os med dybe sår i et sort hul, hvor livet mister sin mening, et sted, hvor du og jeg ikke eksisterer. Patriarkatet – med religion, kultur og tradition som begrundelse – straffer os.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her