0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fay Weldon forvandler feminisme til en farce: Hun-djævelen er blevet 84 år, og selv plastik kan ikke redde hende

Opfølgeren til ’En hun-djævels bekendelser’ skifter kønskamp ud med generationskamp. Fay Weldon skriver med fuldt pep, men feminismeparodien i ’En hun-djævels død’ er for karikeret.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Orion Pictures
Foto: Orion Pictures

Fay Weldons satire 'En hun-djævels bekendelser' blev filmatiseret med Meryl Streep og Roseanne Barr (billedet) i hovedrollerne.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Af gode grunde læste jeg ikke Fay Weldons klassiker ’En hun-djævels bekendelser’, da den udkom i 1983. Det gjorde til gengæld min mor, som i dag stadig fastholder at være på hun-djævlens side.

Hendes svaghed for hun-djævlen har sikkert haft betydning for min opfattelse af Weldon som en feministisk forfatter. Men at Weldon skulle være feminist, er kun en halv sandhed.

Og efter at have krydslæst mellem ’En hun-djævels bekendelser’ og opfølgeren, ’En hun-djævels død’, som udkom 34 år senere og nu foreligger på dansk, er jeg mere end en smule mystificeret.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce