0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

4 hjerter: Anmelderen savner flere af den her slags bøger, der flipper lidt ud

Susanne Christensen går i sporet på den surrealistiske kunstner Leonora Carrington i essayet ’Leonoras reise’. Det befinder sig i et genremæssigt grænseland, flipper ud og bæres frem af en god skrift.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Pernille Marie Walvik
Pressefoto: Pernille Marie Walvik

Susanne Christensen, der er dansk, men udkommer på norsk, reflekterer over surrealismen og opsøger de steder, surrealisten Leonora Carrington har været og boet.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Susanne Christensen er uden tvivl en af Nordens bedste kritikere. Hun er en af dem, der har en virkelig god sensibilitet i forhold til samtiden og samtidens kultur, og så skriver hun godt, personligt og uden at henholde sig 100 procent til eksempelvis anmeldelsesgenrens lidt stive form.

Tidligere har hun skrevet bøgerne ’En Punkbønn. Musikk og aktivisme i Russland og Nord-Amerika’ og ’Den ulne avantgarde. Kritiske tekster fra 00-tallet’ (bemærk, at selv om hun er dansk, kommer hendes tekster på norsk, ikke mindst også fordi hun skriver for Vagant og Klassekampen).

Begge bøger lå ligesom i krydsfeltet mellem æstetik og politik, mellem populærkultur og avantgarde, essayistik og kritik, men især førstnævnte havde et rejseskildrende element, som også præger hendes nye bog, ’Leonoras reise’, med undertitlen ’Et essay’. Leonora står for den surrealistiske kunstner Leonora Carrington (1917-2011).

Carrington voksede op i et højborgerligt miljø i England, men rejste tidligt til Paris – her mødte hun alle surrealisterne, herunder Max Ernst – og derfra videre til New York og Mexico City, hvor hun slog sig ned. Alt det beskriver Christensen. Hun beskriver, hvordan Carrington begyndte at male og skrive, for eksempel novellen ’The Debutant’ og bogen ’Down Below’, en skildring af hendes indlæggelse på psykiatrisk klinik.

På den måde bliver bogen hverken rendyrket biografi eller klassisk kunsthistorie. Det handler både om Carringtons billeder og tekster, det handler om hendes liv og myten om hendes liv, når Christensen forener kunstkritik, rejsedagbog, personlige erindringer, samtidsdiagnostik og analyser af nutidens populærkultur (eksempelvis film som ’Star Wars’ og ’Nærkontakt af tredje grad’).

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce