0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Førerens børn

En amerikansk rektor fik i årene før Anden Verdenskrig lov at studere den tyske ungdomsopdragelse. Hans indtryk, der under krigen cirkulerede illegalt i de besatte lande, genudgives nu med et glimrende forord.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Gregor Ziemer var amerikaner af tysk afstamning og rektor for den amerikanske skole i Berlin i årene før Anden Verdenskrig. En dag oplevede han, hvordan en flok tyske skoledrenge kastede med sten efter hans jødiske elever.

Episoden chokerede ham i den grad, at han besluttede at skaffe sig nøjere indsigt i det tyske skolevæsen og den nazistiske ungdomsopdragelse. De informationer, han skaffede sig, blev grundlaget for bogen 'Education for Death. The Making of a Nazi', der udkom i 1941. Den cirkulerede i illegale oversættelser i en række besatte lande, bl.a. Danmark, hvor den distribueredes i hele 7.000 eksemplarer.

Interessen for bogen skyldtes, at her var et bud eller en forklaring på, hvordan det kunne gå til, at et beundret gammelt kulturfolk som tyskerne kunne begå så barbariske handlinger. Ziemers betragtninger og iagttagelser er senere blevet overhalet og korrigeret af den meget omfattende litteratur om den ideologiske opdragelse i Nazityskland.

Når det alligevel er relevant at optrykke Ziemers beretning, skyldes det, at forfatteren som hvid amerikaner af tysk herkomst og dermed som 'højtstående arier' via kontakt med den tyske undervisningsminister Bernhard Rust fik tilladelse til at studere tyske uddannelsesinstitutioner og ungdomsorganisationer som Hitlerjugend og pigeorganisationen Bund Deutscher Mädel. Han fik ikke alene mulighed for at følge undervisningstimer; han fik også adgang til sociale arrangementer som sommerlejre.

Åbenheden skyldtes uden tvivl ønsket om at overbevise Ziemer om nazismens fortræffeligheder. I væsentlig grad er det derfor nazistiske lærere og elevers selvforståelse, Ziemer formidler til sine læsere.


Ziemer var en typisk værdikonservativ amerikaner, for hvem kristendom og familieliv var samfundets grundlag. I rigt mål besad han den amerikanske konservatives modvilje mod enhver form for statsmagt.

På alle områder udfordrede nazismen hans værdier. Førerdyrkelsen, som den kom til udtryk i nazistiske sange og ceremonier, var i Ziemers øjne både religiøst og politisk blasfemi. Han noterer med væmmelse, hvordan de nazistiske lærere inspireret af socialdarwinistiske ideer nærmest gør alt for at fremme en hierarkisering blandt eleverne baseret på den stærkes ret med alt, hvad det indebærer af vold og mobning mod de svage.

Al undervisning havde et militært sigte, og intetsteds kom det klarere frem end i ungdomsopdragelsen, at nazismen var en ren krigsideologi, hvor der ikke var plads til traditionelle humanistiske og kristne idealer.

Det kom også til udtryk i den tyske befolkningspolitik, hvor moderskabet blev idealiseret. Han refererer i denne forbindelse en episode, hvor en englænder bosiddende i Berlin havde afskediget en stuepige, fordi denne var gravid. Englænderen repræsenterede den traditionelle borgerlige opfattelse, hvor graviditet uden for ægteskab både var en ulykke og en skandale. Hvad der især forargede englænderen var, at pigen pralede af sin situation.

Ziemer var imidlertid klar over, at afskedigelsen kunne skabe vanskeligheder for englænderen, og opfordrede ham til straks at genansætte pigen, inden han fik problemer med myndighederne. Englænderen havde ikke forstået, at begrebet 'uægte' børn var afskaffet i det nazistiske Tyskland, og at man ligefrem opfordrede unge piger til at få børn, selv om det var uden for ægteskab.

Der var naturligvis ikke tale om en progressiv modernisering af seksualmoralen. Baggrunden var den perverterede nazistiske befolkningspolitik, hvis hovedformål var, at unge sunde kvinder formerede sig, dels for at forbedre 'racen', dels for at styrke det befolkningsmæssige grundlag for den fremtidige ekspansionspolitik.

Men det var kun 'racerene' pige, der med statslig støtte måtte formere sig. Ziemer blev vidne til tvangssterilisationer - som ikke var noget specielt tysk fænomen - og leverer også de første gruopvækkende beskrivelser af regimets likvidering af evnesvage.

Ziemers kritik af nazismen er etisk; derimod er hans forståelse af dens politiske og ideologiske forudsætninger begrænset, hvad der indimellem giver hans betragtninger et naivt præg. Herom har historikeren Therkel Stræde skrevet et fortrinligt og meget instruktivt forord, hvor der refereres til den nyeste litteratur på området. Det er dog uheldigt, at der kun henvises til forfatternavne uden angivelse af titler. Og det havde været en god ide med en litteraturliste.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.