0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det onde med det gode

Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Straf er et opdragende element, som går igen i både strafferettens bestemmelser, i skolen og inden for familien. Fængslet, og før det skafottet, spanskrøret, 'svederen' og OBS-klassen, stuearrest og fratagelse af desserten - det er nogle af eksemplerne på, hvordan straf eksekveres.

Men bør man overhovedet straffe? Hvem skal det i så fald gå ud over? Og hvem har ret til at udøve disse disciplinære sanktionsformer? Det er nogle af de spørgsmål, som denne norske antologi om straffepraksis tager op.

En kreds af idéhistorikere, kriminologer, etnologer, historikere, teologer, pædagoger samt en enkelt indsat har leveret nogle oplysende - og indimellem tankevækkende og læseværdige - bidrag om, hvordan brugen af straf begrundes. Der er skarpe analyser af især den sprængfarlige cocktail af politisk populisme og jura, og fængselsvæsenets hensigt med at straffe, og hvilke konsekvenser det kan få for den indsatte.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce