0

Kitsch og traditioner

Julen er højsæson for kitsch; det gælder også for, hvad vi putter i hovedet gennem øjnene. For eksempel det vi læser. Måske findes der nogle (tids)lommer i samfundet, hvor man år efter år læser diverse julehæfter. En anden en kan undre sig over, hvorfor man lige i julen skal læse velmenende hjemme-sløjd.

Nå, vi er jo så forskellige. For eksempel skriver redaktøren af 'Glade jul. 24 dejlige danske julenoveller' fra Forum, at »de mest værdifulde bøger, jeg ejer, er store og tunge som trappesten. Det er otte halve årgange af ugebladet Hjemmet«. Så kom ikke her ...

I Forums julebog er det 'rigtige' forfattere, der leverer de fleste af novellerne. Julen er (eller burde være) højsæson for oplæsning, og der vil denne blandede landhandel af Hans Kirk, Poul Ørum, Angelo Hjort, Eva Hemmer Hansen, Elsebeth Egholm og Torben Nielsen måske gøre fyldest.

Denne anmelders foretrukne i årets (beskedne) bunke er dog DR P3's julebog 'Det bliver jo altid jul', hvor 24 danskere fortæller. Foruden bl.a. René Dif, Carsten Bang, Kuku Agami, Mike Tramp, Rikke Hørlykke, Anette Kokholm og Pia Røn har redaktionen fået bedagede og midaldrende folk såsom Otto Leisner, Poul Nyrup Rasmussen, Rune T. Kidde, Marianne Jelved og Steffen Brandt til at dele deres juletanker og -erfaringer med os. Det er ikke så kedeligt, som man kunne vente. Og så er det Strid, der har illustreret.

Tværs-vært Tine Bryld ser klart, at hun i sin sammenbragte skilsmissefamilie er blevet nøjagtig lige så neurotisk, som hendes egen mor var. Forfatter med mere Suzanne Bjerrehuus fortæller, hvordan en mand bliver totalt usexet, ja færdig for hende, når hun har set ham i det julemandskostume, hun ellers plager ham for at tage på. Det er nok personligt lidt mere afslørende, end hun er klar over, men samtidig ramt symbolsk på kønskornet (øehhøm).

Sanger Søs Fenger indvier os generøst og med nostalgi ud af alle knaphuller i teknikken bag en særlig julekalender, hendes far opfandt. Den opretstående komiker Omar Marzouk kommer med et hjerte'zouk' over den danske nøjeregnen: Han ville give sine venner gaver til 1.000 kroner, hvis det ikke var, fordi de »begyndte på alt deres 'den kan jeg ikke tage imod'-pis«. Tag imod og vær glad, er det velanbragte budskab.

Studievært Lars Daneskov deler sin undren over, at det, der resten af året ville kaldes 'rod', ved juletid hedder 'pynt', og Hanne-Vibeke Holst beretter om at skulle aflevere sine små børn i lufthavnen 22. december, fordi de skal holde jul med deres far. Håndboldspiller Rikke Hørlykke glæder sig over ikke at skulle deltage i juleræset og er stolt over at bidrage til juleunderholdningen i de danske hjem. Og det kan man vist roligt sige, at hun gør.

Fælles for alle er, at julen aldrig bliver, som den var engang. Men det er ikke alle, der begræder det.

Og da slet ikke, når man ser 'Julegæsten. Den store danske julebog 2002' og 'Ved julelampens skær 2002', der i år kan prale af et bidrag fra Søren Krarup (om at være det begrænsede tro).

Flere af forfatterne er gengangere i de to hæfter (man kan indsende manuskripter til sidstnævnte). Historierne er hyggelige, handler ofte om ældre mennesker - det er på et ikkelitterært plan prisværdigt - og beregnet på den målgruppe, der læser Familie Journalen. Så har jeg vist ikke sagt for meget.

Forlaget elkjaeroghansen udsender under pseudonymet Rhosenvinn en stor rød sag med pseudonymet Martin S.' 'Julerim' bevidst tvivlsomme bestillingsdigte, indrammet af desværre lovlig studentikose udgydelser fra forlaget Rhosenvinn selv. Der mangler lige den gnist af genialitet og den stramhed, der ville have gjort det rigtig sjovt. Nu er det mest rablende, og der er langt mellem mandlerne i den ordrige risengrød.

Museet Falsters Minde har udgivet den nu afdøde lokale livs- og julekunstner Anna-Lisa Reuter-Lorenzens tegninger i en nydelig bog med en 24-kapitlers historie om klassikeren: nisse og kat, der her har fået den drejning, at katten er en eksileret baggårdskat, der taler hiphopslang til den bedagede nisse. Sammen skal de overbevise den gamle dame, de bor hos, om, at katten ikke hedder Mussi, men Kay, og at nissen findes. Behøver jeg fortælle, at det lykkes?