0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det religiøse menneske

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
ingen
Foto: ingen
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Man kan spørge, om religionspsykologi er et selvstændigt fag eller en særlig fagpsykologisk disciplin. Mennesker fødes jo ikke religiøse, men socialiseres til at blive det. De psykologiske processer, som former det religiøse menneske, må derfor kunne studeres på samme måde, som de psykologiske processer, der former mennesker i alle mulige andre henseender.

Omvendt kan man opfatte religionspsykologien som en del af en mere almen humanistisk religionsvidenskab, eller man kan, som Antoon Geels og Owe Wikström, opfatte religionspsykologien som en grænsedisciplin, der fordrer et solidt kendskab til såvel religionshistorie og religionssociologi som psykologi.

Gør man det sidste, får man et specialiseret fag, som med forfatternes ord »har til opgave at studere religion som oplevelse og adfærd igennem historien og nutiden«. Det særlige skulle i så fald være ambitionen om at komme på hold af 'religiøse oplevelser', for hverken religionshistorikere eller religionssociologer vil hævde, at det er 'oplevelser', de studerer, når religionerne og de religiøse udtryk analyseres.


Det betyder dog ikke, at religionspsykologien trives som en veldefineret disciplin overalt. I Danmark er den faglige interesse således til at overse, selv om interessen for kognitionspsykologiske tilgange til religionerne vinder indpas.

I Sverige og Finland, for nu at blive i det nordiske, er der til gengæld en velfunderet og langt bredere beskæftigelse med emnet. Alene af den grund er det på sin plads med en introduktion til religionspsykologien på dansk.

Bogen er let læst og overskuelig i sin måde at tematisere emnet på. Læseren føres gennem religionspsykologiens historie ind i en række grundlæggende faglige problemstillinger. Bogen refererer flittigt til relevant forskning, og takket være løbende inddragelse af konkrete eksempler får man en god fornemmelse for stoffet.

Så længe man husker på, at enhver hjerne er indlejret i en historisk og social virkelighed, som påvirker den meget direkte, er religionspsykologien, og dermed Geels og Wikströms bog, et godt bidrag til det generelle studium af religiøs tankegang og adfærd.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce