0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunderas kunst

Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det forekommer veltimet at Gyldendal nu udsender en fin introduktion til den i Paris bosatte tjekke Milan Kunderas romankunst. Dels i forhold til det anselige korpus Kundera efterhånden har publiceret, dels i relation til Europas nuværende historiske krise.

Jørn Boisens uprætentiøse 'Milan Kundera. En introduktion' giver os en overmåde sympatisk og meget kyndig kronologisk værkgennemgang af Kunderas ni romaner fra debuten i 1967 til 'Uvidenheden' fra sidste år.

Boisens metodiske fremgang er bestemt ved afstandtagen til enhver form for biografisme: det gælder værkerne alene, en præsentation af deres »æstetiske og filosofiske udvikling«.

Boisens fremgangsmåde er 'immanent', sådan forstået, at han loyalt gengiver Kunderas romanpoetik, som den er formuleret i f.eks 'Romankunsten' (1987), og lader denne fungere som ramme for læsningerne. Men hvad er nu Kunderas kunst?


Over for en verden, der i stigende grad prisgives og prisgiver sig til medierne og imagologernes hast og dumhed og stereotypi, sætter Kundera romanens visdom: dens latter, dens ironi, dens betoning af uvidenhed og kompleksitet, dens skepsis.

Romanformen evner at kaste et nøgternt og egenartet blik på verden i al dens konkrete fylde og rigdom, dét er dens særlige evne (det kan f.eks hverken journalistikken eller videnskaben på helt samme måde), og det er samtidig grunden til, at den ikke lader sig parafrasere.

Dette program realiserer Kundera virtuost med det, der er hans varemærke i de bedste værker: romanens polyfone opbygning, den kontrapunktiske leg med temaer og variationer, den bittersøde fremstilling af kærlighedens og seksualitetens og ambitionernes blindgyder og kongeveje, den altid pirrende og aldrig klodsede kobling af essayistisk refleksion med plottets konstruktion.


Ifølge Kundera, og hans tro væbner, lever vi i Occidentens aftentime, hjemsøgt af nihilisme og dekadence, tvivlrådighed og kynisme i ganske uskønne blandinger.

Og guderne skal vide, at Danmark og verden netop nu ikke just mangler personer og grupperinger, som humorforladt og dogmatisk ønsker at tage patent på sandheden og at undertvinge eller pådutte andre en frelst eller forloren holdning til dette og hint.

Midt i dette tusmørke forekommer Kundera og hans romanvisdom mere relevant end nogensinde før.

Kundera kan sætte romanen ind som en udforskning af mulighederne for at finde og tabe mening og identitet, et laboratorium, der med stor præcision dels viser os, hvem vi er og er på vej til at blive, og dels, hvem vi potentielt kan blive eller kunne have været.


Men mellem alle de fine, myndige og velskrevne analyser af kitsch og skin, af kedsomhed og begær, af tab og melankoli, eksil og kærlighed i romanerne, kommer Boisen til slut til at pege på en lidt sær skønhedsreligion, den æstetiske erfaring: »åbner døren ind til væren og får livet til at give mening« hedder det.

Her må denne anmelder dog slå bak, trods al sympati for ideen. Lad gå, at Kundera »tænder vores sans for skønhed«, men det har jo også en række blændende (midlertidigt) fascistiske digtere og kunstnere gjort: Hamsun, Pound, d'Annunzio f.eks.

Dette rokker imidlertid ikke ved, at Boisen har begået en fremragende og i ordets bedste forstand underholdende introduktion til Kundera, til stor fremtidig glæde for læg og lærd.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce