0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det handler om børn

Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Børn er i dag mere end nogensinde omgivet af pædagoger. Det er de, fra de kommer i vuggestuen, til de går ud af gymnasiet i 17-18-års alderen. Pædagoger, som er specialister i omsorg, i opdragelse, i undervisning og i fritidsliv.

Det pædagogiske fylder meget i børns opvækst og konkrete hverdag. Samtidig er vi mindre overbeviste end nogensinde om, hvad påvirkningen af børn egentlig skal sigte mod.

I denne situation er det opmuntrende, at der nu i Danmark udgives to større antologier om pædagogik, skrevet til pædagogikstuderende.

Ikke fordi man dér får at vide, hvad målet med opdragelsen og dannelsen så er eller skal være. Men man får en god hjælp til at tænke over spørgsmålene. Og så meget ro er der i det mindste over det pædagogiske felt, at der nu kan samles nogle af trådene i den pædagogiske mosaik.


'Introduktion til pædagogik' har undertitlen 'Opdragelse, dannelse, socialisering'. Hermed angives, at der er tale om en redegørelse for den mere omfattende sammenhæng, som pædagogik i dag skal ses i.

Engang drejede det sig alene om filosofi og undervisningslære, i dag hører psykologi, sociologi, de faglige organisationer og de retlige dimensioner også med i den pædagogiske for-forståelse.

Det er disse brede forudsætninger for pædagogik, bogen har fat i og fremlægger i fem store kapitler. Her er alt godt fra det store pædagogiske hav, spændende fra begreber om 'den nærmeste udviklingszone' til 'den skjulte læreplan' og 'en eftermiddag på lærerværelset'.

Der er ikke en rød tråd, der går gennem bogen, der er såmænd ikke engang større overensstemmelse mellem de holdninger, der lyser ud af kapitlerne.

Men det opleves nu ikke nødvendigvis som en mangel, snarere som udtryk for, at det er en bog, der på alle måder afspejler en tid og et område, hvor vi har masser af viden, men få eller ingen større samlende perspektiver.


'Undervisning og læring' har undertitlen 'Almen didaktik og skolen i samfundet'. 20 forfattere bidrager til en grundig redegørelse for, hvad pædagogik er i sin klassiske form som didaktik, det vil sige som undervisning og læring.

Bogens styrke er dens vægt på den danske udvikling og samspillet mellem lovgivning, undervisning og pædagogisk tænkning ikke mindst set over perioden siden midten af 1900-tallet.

Det er en fremstilling, der er vedkommende, fordi den trækker den korte historiske dimension ind i de problemstillinger, der er yderst relevante i dag: IT, elevindflydelse, opdragelse, kompetence mv.

Derved får også en nyere pædagog som professor Carl Åge Larsen (1915-1982) den plads, han fortjener. Bogen lægger op til spørgsmålet, om der er en særlig dansk didaktisk tradition, der er værd at holde fast.

Svaret i bogen er ikke entydigt, men vel nærmest bekræftende. Her ligger et spændende perspektiv - for den næste pædagogiske fremstilling.

De to antologier supplerer på glimrende vis hinanden og må kunne udgøre et solidt grundlag for en nutidig og holdningspræget undervisning i pædagogik.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce