0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

278 smukke værker vækker dansk guldalder til live

Dem, der ikke er kunsthistorikere, får dog svært ved at lade sig rive med af fortællingen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
SMK
Foto: SMK

Træf. Bindesbøll (liggende) fortæller om sine oplevelser i Grækenland og Tyrkiet, mens kunstnervennerne lytter »mere eller mindre interesseret«, som Kasper Monrad skriver i sin billedtekst til Constantin Hansens maleri fra 1837, 'Danske kunstnere i Rom'.

Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Selv om guldalderen ligger knap 200 år tilbage i tiden, argumenterer overinspektør og seniorforsker ved Statens Museum for Kunst, Kasper Monrad, for, at der er langt flere paralleller til den aktuelle samtid, end vi måske forestiller os.

Begge perioder er således præget af økonomisk krise, mistro til det udenlandske og et fornyet fokus på hjemlig familiehygge, påpeger han i bogen om ’Dansk guldalder – Lyset, landskabet og hverdagslivet’.

Trods bogens fokus på guldalderen, der i denne sammenhæng vil sige perioden fra 1815 til 1850, stammer det ældste gengivne værk i udgivelsen dog helt tilbage fra 1767, hvor Jens Juel malede portrættet af ’Karen Lund, gift Klingberg’.

Vi bliver også præsenteret for både Thorvaldsen og Abildgaard, før man på side 75 er nået frem til kapitlet om ’Nationens nederlag, borgerskabets sejr’ – eller guldalderen.

Undervejs forklarer Monrad, hvordan adelen op igennem 1700-tallet mistede mere og mere magt og indflydelse til byernes nye borgerskab, der i løbet af 1800-tallet oven i købet også blev kunstnernes største kunder.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce