0

Forskers storværk skildrer 600 års bryderier om den rette islam

Stort værk af den nu afdøde danske islamforsker Patricia Crone er for første gang udkommet i dansk oversættelse

nederlag. I 1258 gjorde mongolerne en ende på det abbasidiske kalifat. Bagdad blev belejret, som det ses på denne persiske illumination fra det 14. århundrede. Byen faldt, blev røvet og siden brændt. Forud var gået 600 år med skiftende muslimske magthaveres udlægning af den rette islam og indretning af en islamisk stat. Arkivfoto: The Granger Collection

Det er en sand gave, Forlaget Vandkunsten med udgivelsen på dansk af et af Patricia Crones centrale værker giver danske læsere i en tid, hvor myter om islam og muslimer florerer i vor del af verden.

Den internationalt anerkendte danske islamforsker, der desværre døde alt for tidligt sidste år, giver med denne bog, der første gang udkom i 1988, en uovertruffen lærd og grundig introduktion til islamisk politisk tænkning, fra islam så dagens lys på Den Arabiske Halvø i begyndelsen af 600-tallet, og frem til mongolerne i 1258 gjorde en ende på det abbasidiske kalifat.

Det er således et historisk værk knyttet til en bestemt periode, men da historie i alle kulturer bruges og misbruges, satte forfatteren sig for at undersøge, hvorledes politik, magt og brugen af politisk magt blev diskuteret blandt muslimer gennem en periode på godt 600 år. Bogen udkom på engelsk første gang i 2004 med titlen ’Medieval Islamic Political Thought’. Den blev i 2005 genudsendt med titlen ’God’s Rule: Government and islam. Six Centuries of Medieval Islamic Political Thought’, og det er denne udgave, der ligger til grund for den danske oversættelse . Dermed gjorde hun mange en meget stor tjeneste – ikke mindst i lyset af den voksende betydning, islampolitik har fået gennem de seneste årtier.