0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skoleret

Faglitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er ikke let at være lærer i dag. Forældrene er ofte besværlige, børnene uopdragne, revselsesretten er borte, lønsystemet er uigennemskueligt, og meget af prestigen er røget.

Hvor man traditionelt bedømte en lærers kunnen på hans evne til at motivere børn og lære dem at læse i løbet af det første skoleår, eller i øvrigt at være en inspirerende kundskabsformidler, så bliver pædagogikkens plads som en del af den offentlige service mere og mere fremtrædende.

Ikke underligt at internationale undersøgelser viser, at det danske skolevæsen på europæisk niveau er et af de dyreste, men mindst produktive.

En del af forklaringen kan man finde i denne bog, der forsøger at løse den i sig selv prisværdige opgave at bevidstgøre lærere og pædagoger om, at deres virksomhed er en del af den offentlige forvaltning og dermed reguleret af en omfattende lovgivning, som er besværlig at administrere, og som kan tage opmærksomheden fra kernen i skolens arbejde.


På den anden side tager det sin tid at blive fortrolig med juridisk tankegang, og en mere kortfattet fremstilling af juridiske problemer risikerer at forenkle i højere grad end at oplyse.

Den lidt prætentiøse titel 'Den retlige dimension i pædagogikken' dækker over en sådan fremstilling på (når illustrationer fraregnes) mindre end hundrede sider tekst af alt mellem himmel og jord fra lidt almen retslære over ytringsfrihed og loyalitet og offentlighed til menneskerettigheder, lidt skolehistorie, skolebestyrelser og lidt socialret.

Det hele er taget ud af en større sammenhæng, for stikordsregistret henviser til en helt anden bog, der kaldes grundbogen. Det letter ikke brugen af bogen, at stikordsregistret er uanvendeligt, og overhovedet er det vel et spørgsmål, om en så kortfattet fremstilling giver reel vejledning.

F.eks. står der ikke nok om offentlighed til at give et korrekt eller brugbart billede. Og nogle af de problemer, som virkelig har givet anledning til debat, f.eks. om muslimske pigers brug af tørklæder eller deltagelse i gymnastikundervisning er slet ikke omtalt i bogen.


En bog af denne art har vel som sit væsentligste formål at advare ikkejurister mod juraens faldgruber og mod at kaste sig ud i skæve fortolkninger. Det er formentlig et af de største problemer i dansk forvaltning overhovedet, at lovgivningen er kompliceret og meget omfattende, mens de myndigheder, som skal administrere den, ofte savner forudsætningerne for at forstå loven.

Jeg kunne godt have ønsket mig en bog med lidt mere bid og kritik, selv om det af en billedtekst fremgår, at forfatteren mener, at der bruges megen unødig tid på snak i skolebestyrelser.

Måske kan en og anden pædagog have glæde af at læse denne bog. Mig forekommer den noget uoverskuelig og kaotisk. I hvert fald må de pædagoger, der virkelig får brug for retsregler, ty til lovtekster og kommentarer og søge fagkyndig bistand.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce