0

Psykologen som detektiv

Sankthansaften får de pæne danske borgere ved bålet et chok: Da ilden tager fat, viser det sig, at der inden i heksen på toppen af bålet befinder sig et menneske! Det er den effektfulde indledning på århusianske Dorte Berntsens fjerde voksenroman. Den hedder 'Omsorg for lig' og er effektivt underholdende, hvis man kan affinde sig med visse usandsynligheder og momentvise tilbagefald i den rene lægeroman.

Kvinden inden i heksen var myrdet (metode ikke præciseret) inden afbrændingen. Hun var midaldrende og fraskilt - eller ved at blive det. Hendes mand begik selvmord, nogenlunde samtidig med at ekskonens lig blev brændt af, men det er ikke ham, man mistænker for mordet, derimod hans unge kvindelige logerende i luksusvillaen ved vandet. Det er nemlig hende, der har rigget den myrdede til som heks. Men den med, at »jeg myrdede hende ikke, jeg brændte hende bare«, køber politiet ikke. Så kvinden havner på »Psykiatrisk Hospital i Fløjlsskov«.

Og vi får historien - og forhistorien - med hendes ord. Læserne har dog det privilegium også at have fået en anden variant af mordforløbet, som vi tror på til det sidste - eller gør vi? Vi må spørge os selv, om personlighedsspaltning er noget, man kan få påduttet, så man til sidst selv går med på den? (Og hvem er man 'selv'?).

Vibeke, som den anklagede fortæller hedder, er en 26-årig utilpasset, ensom kunstnerspire på det jævne. Hun var et uelsket barn og blev skyld i en elsket søsters død, siden flakkede hun rundt på lejede værelser og forsøgte at male og tegne. I villaen hos den i karaktertegningen totalt usammenhængende mand finder hun lykken, da hun bliver hans elskerinde og siden forlovede.

Hans ekskone har dog stadig adgang til hans liv og følelser på grund af et fælles traume i fortiden. At denne ekskone skulle være en kendt revyskuespillerinde, er et så stort fejlgreb fra forfatterens side, at man forbløffes, for det bruges ikke engang til noget. Det er lige før, man tror, der er foretaget en uigennemført ændring undervejs. Men det er bare et kiks i en ellers velsmurt dansk psykologisk detektivroman. Der er ganske vist ingen detektiv i historien, og politiets rolle er næsten usandsynligt lille; opklaringen er overtaget af en afgørende psykolog. Dorte Berntsen er for øvrigt selv lektor i psykologi og har deltaget i debatten om værdien af 'genfundne erindringer'.

Det bedste ved 'Omsorg for lig' er plottet, som flere gange når at holde én fast, når man tror, man har gættet det hele. Den unge kvindes indre monolog kan også gå an, og forfatteren har nok haft hjælp af sin professionelle erfaring til at skabe sandsynlige psykiske forløb. Men miljø, situationer og persontegning mestrer hun ikke; det fysiske univers, hun tegner, er bortset fra konkrete naturiagttagelser helt syntetisk.