0

Av, mit unge hjerte!

I dette forår kaster forlaget Borgen sig over landets læseglade piger med to nye serier i den billigere prisklasse: 'Pige-serien' til gennemsnitlig 150 kr. pr. bog og 'Heartland-serien' til bare 59 kr. pr. bind.

Begge serier rammer lige midt i solar plexus på de pubertetsplagede piger i alderen 10-12-14 år. De kæmper på hjemmefronten med irriterende søskende og emsige forældre, samtidig med at angsten for at miste en af dem lurer under overfladen.

I skolen bliver de holdt nede af klassens intrigante pige-leder, der som regel er både rig, smuk og dum. For ikke at nævne den første spirende (og håbløse?) kærlighed til en lidt ældre fyr, der indledningsvis ikke værdiger vores stakkels hovedpersoner et blik. Suk, ak og av, mit unge hjerte!

'Heartland - Paradis for heste' henvender sig til de hesteglade piger, som der altså stadig findes mange af i vores højteknologiske samfund. Heartland er navnet på en hestefarm i USA, et behandlingshjem for mishandlede og skræmte heste. Seriens tapre hovedperson, Amy, er 15 år, da en tragisk ulykke vender op og ned på hendes liv. Ligesom sin mor har hun et medfødt talent for at forstå og hjælpe heste, hvilket der pludselig bliver hårdt brug for efter ulykken.

Sproget er enkelt og ukompliceret, vanskelige 'hesteord' bliver forklaret, så alle kan være med. Samme enkelhed gælder persongalleriet, der tæller ligeså mange heste som mennesker. Handlingen er meget følelsesladet, og man skal være ultra hårdkogt for ikke at fælde en tåre sammen med Amy, når problemerne og sorgen vælter ind over hende. Klarer hun det? Overlever Heartland krisen? Læseren ved heldigvis, at der følger endnu en bog efter denne bog og den næste og den næste...

Her er tale om triviallitteratur på godt og ondt. Det er efterhånden mange årtier siden, at triviallitterære seriebøger, som Jan, Puk og Susy, var på deres højeste. Vi taler om 1940'erne og 1950'erne, den tunge efterkrigstid. Derpå fik de dødsstødet i løbet af 60erne.

Vælger man at se positivt på genren - idet man må gå ud fra, at pigerne også læser andre og mere lødige bøger - kan Heatland-serien give unge læsere af år 2000 et tiltrængt pusterum fra en hektisk hverdag. Måske er tiden inde til en ny 'trivialbølge', en flugt fra vores mere og mere komplicerede samfund?

Borgens anden nye serie - Pige-serien - består af enkeltstående titler, der kan læses uafhængigt af hinanden. Et komplet umuligt logo, man hverken kan hitte hoved eller hale på, binder titlerne sammen. Forlaget oplyser, »at nogle af bøgerne vil være humoristiske, andre mere alvorlige, nogle vil foregå i miljøer tæt på Danmark, andre under fremmedartede himmelstrøg«. Der er altså udelukkende tale om oversættelser.

I 'Hekse kysser man ikke' hedder hovedpersonen således Josefine, hadnings-veninden Serafina og forelskelsen JB for Jens-Bernhard. De vanlige forviklinger er fortalt med en munter jeg-stemme, der dog ofte virker lidt kunstig og krampagtigt. Rigtig sjovt bliver det aldrig. Det er som om, forfatteren forsøger at nå sit unge publikum ved med jævne mellemrum at strø om sig med påklistrede ord som cool, in, tjekket og fedt.

Det samme gør sig gældende i seriens anden bog 'Alene i slugten', der dog cirkler om et væsentlig mere sorgfyldt emne: Skammen over og tabet af en mor, der har valgt at tage sit eget liv. Pamela er 14 år og bor ved Lynn Canyon i Canada. Hun har aldrig fået talt moderens selvmord ordentlig igennem med faderen, livet står stille for dem begge. Efter en lang og drøj indledning, en slags præsentation af et meget fremmed miljø, tager historien moderat fart, da faderen pludselig finder en ny kæreste.

Det er sikkert et sammentræf, at begge bøger i serien er skrevet som dagbøger. Men helt forfejlet er det sikkert ikke i forhold til målgruppen, som dermed hurtigt føler sig på fortrolig fod med den plagede jeg-fortæller, der med stor gå-på-mod kæmper sig vej til succes og accept blandt sine kammerater. For det er vist sjældent, at den slags bøger ender ulykkeligt.