0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Adam O.
Foto: Adam O.

Copenhagen. 'Ruiner's store scoop er de store tegninger af et mennesketomt København. Her Rådhuspladsen og hovedpersonen Ask, som er »den eneste, der er tilbage«.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og 20 procent rabat på Saxo Premium. Læs mere på politiken.dk/plus.


København bliver lagt i ruiner i vellykket tegneserie

Adam O. tegneseriedebuterer med dyster sightseeing i en bombet hovedstad.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

København i ruiner – forladt, forfalden og forvitret.

Ja, ved første øjekast synes denne flotte nye danske serie at tage tonen lovlig højt. ’Enden er nær’, som omslagets bagside med velanbragt selvironi kommenterer. Men modsat en hel del harmløse striber handler den her om noget.

LÆS ARTIKEL Med sine postapokalyptiske visioner af en tilgroet, granathullet Rådhusplads, en sprængt Hovedbanegård og en bombeafbrudt Øresundsbro vil den vise, hvordan det går, hvis konsumsamfundet forsøges fortsat uden anden bremse på den globale ulighed end en stadig skærpet antiterrorlovgivning med det totalitære overvågningssamfund som uundgåelig endestation.

Eller sidste station før enden, der er værre endnu. Eller bedre?

Ask alene i verden
»Jeg er den eneste, der er tilbage ... og det er godt sådan. Sidste mand lukker og slukker. Og den blå planet kan drage et lettelsens suk«.

Sådan siger fortælleren, den overlevende unge mand i laset denim, strithår og svejsebriller, som vandrer gennem den mennesketomme by.

Ikke Palle, men Ask, alene i verden. Alle andre er døde, den uundgåelige konsekvens af at ville udrydde alt, hvad der truer ’trygheden’, forudsigelighedens totale kontrol.

Men udviklingen erselvfølgelig glidende:

Fra Flagdag for Ytringsfriheden indføres 2013, til den fire år senere ændres til Flagdag for den Danske Tryghed.

Fra Antiterrorministeriets oprettelse i 2014 til afstemningen om afskaffelse af grundloven og indførelse af freedom-chippen, en info- og overvågningsdims indopereret i hver borger.

Fra terroranslag i Paris og Stockholm om et par år til atomkrig i Mellemøsten i 2020. (Den fik I ikke lige med i regnestykket, Claus Hjort!).

Opsummeringen har fin sans for kontrolsamfundets newspeak, som hos Orwell.

Men berettet som ubrudt tilbageblik, i lutter fortællende tekstpaneler, mister historien noget af den psykologiske dynamik og den variation i Asks udtryk, som dialog mellem flere overlevende kunne have skabt.

Ruinerne af Politikens Hus
Seriens scoop er scenografien:

Store grafisk gennemarbejdede visioner af det København, vi kender, men størknet i stilhed, forladt af mennesker, asfalt på vej til at springe i skov.

LÆS ANMELDELSE

Domhusets facade med hele bagbygningen bombet væk, vraget af en tilgroet bybus 5A foran ruinerne af Politikens Hus, Carlsbergs elefantportal overgroet med slyngplanter, Tivoli tømt, Christiania forladt og Havnegades bolværk gennemvædret af en af Mærsks containerkolosser, så stævnen rager op ved Holmens Kirkes grønne tag!

Dyster sightseeing

Tegneren Adam O.holder af sin hovedstad, som Tardi holder af Paris eller Peeters & Schuiten holder af Bruxelles i deres billedberetninger om ’Hemmelighedsfulde byer’. Men danskerens barske seriedebut hengiver sig ikke til forfaldets skønhed, den gennemfører i tuschstreg og stadig mørkere farveføring dén dystre sightseeing til velkendte steder, som gør opregningen af politiske stadier på selvudslettelsens vej ejendommeligt nærværende.

Et misantropisk manifest – eller et nødråb i tide.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie, men der er masser...
    Vi holder sommerferie, men der er masser...

    Henter…

    Du lytter til Politiken går på sommerferie. Vi er tilbage mandag 10. august. Men vi har masser af nye lydoplevelser til din sommerferie.

    Vi har lavet en Roskilde-special til sommeren uden festivaler - det er tre afsnit, hvor du kan høre vores musikskibenter tale om tre årtier med orange musik, de ikke kan glemme.

    Så er der også Poptillægget - det udkommer det meste af juli og bruger sommeren på sit helt eget Protesttillæg om den bevægelse mod racisme og undertrykkelse, som skyller hen over verden lige nu. Hvordan den viser sig i samfundet og kulturen, kan du høre om i fem afsnit.

    I uge 29 har vi premiere på første afsnit af serien 'Elsk mig for evigt'.

    Det er en personlig historie om angsten for at blive forladt - for, at den du elsker, holder op med at elske dig. Og hvad det kan få et menneske til at gøre.

    Og har du ikke allerede hørt den, så er der også serien om skibsbranden på Scandinavian Star, der slog 158 mennesker ihjel. Her gennemgår Politiken-journalist Lars Halskov, hvis journalistik også blev til en prisbelønnet tv-serie på DR, den tragiske historie om Skandinaviens største mordgåde.

    Til sidst kan du også  tage Politikens bedste interview, portrætter og reportager med på stranden. I Politiken Longread, som udkommer senere i juli, kan du høre avisens journalister læse nogle af deres bedste artikler op.

    Hav en smuk sommer.

    Find os både i vores egen podcast-app, Politiken Podcast, og i iTunes

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

Forsiden