0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og 20 procent rabat på Saxo Premium. Læs mere på politiken.dk/plus.


København bliver lagt i ruiner i vellykket tegneserie

Adam O. tegneseriedebuterer med dyster sightseeing i en bombet hovedstad.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Adam O.
Foto: Adam O.

Copenhagen. 'Ruiner's store scoop er de store tegninger af et mennesketomt København. Her Rådhuspladsen og hovedpersonen Ask, som er »den eneste, der er tilbage«.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

København i ruiner – forladt, forfalden og forvitret.

Ja, ved første øjekast synes denne flotte nye danske serie at tage tonen lovlig højt. ’Enden er nær’, som omslagets bagside med velanbragt selvironi kommenterer. Men modsat en hel del harmløse striber handler den her om noget.

LÆS ARTIKEL Med sine postapokalyptiske visioner af en tilgroet, granathullet Rådhusplads, en sprængt Hovedbanegård og en bombeafbrudt Øresundsbro vil den vise, hvordan det går, hvis konsumsamfundet forsøges fortsat uden anden bremse på den globale ulighed end en stadig skærpet antiterrorlovgivning med det totalitære overvågningssamfund som uundgåelig endestation.

Eller sidste station før enden, der er værre endnu. Eller bedre?

Ask alene i verden
»Jeg er den eneste, der er tilbage ... og det er godt sådan. Sidste mand lukker og slukker. Og den blå planet kan drage et lettelsens suk«.

Sådan siger fortælleren, den overlevende unge mand i laset denim, strithår og svejsebriller, som vandrer gennem den mennesketomme by.

Ikke Palle, men Ask, alene i verden. Alle andre er døde, den uundgåelige konsekvens af at ville udrydde alt, hvad der truer ’trygheden’, forudsigelighedens totale kontrol.

Men udviklingen erselvfølgelig glidende:

Fra Flagdag for Ytringsfriheden indføres 2013, til den fire år senere ændres til Flagdag for den Danske Tryghed.