Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
DAVID HECKER/AP (arkiv)/AP
Foto: DAVID HECKER/AP (arkiv)/AP

sexforfatter. Den tyske forfatter Charlotte Roches forrige roman, 'Vådområder', gik i 2008 sin sejrsgang fra pigeværelse til pigeværelse.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og 20 procent rabat på Saxo Premium. Læs mere på politiken.dk/plus.


Der er stadig vådt i skødet i sexforfatters længeventede toer

Forfatteren til 'Vådområder' har skrevet en hverken exceptionel god eller exceptionel dårlig toer.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Radikale udmeldinger er altid at foretrække. Af hensyn til underholdningsværdien, bogsalget og anmelderens personlige profilering.

Derfor er det også opmuntrende, når en ordentlig snasker af en debutroman som Charlotte Roches uparfumerede opråb fra den kvindelige intimsfære popper op i landskabet og skaber lige dele fest og forargelse, samt 2 millioner solgte eksemplarer.

Det var i 2008, at 'Feuchtgebiete' gik sin sejrsgang fra pigeværelse til pigeværelse og med sit muntre frisprog om kvindekroppens dryppende, svuppende, lugtende realiteter fik luftet godt ud i skønhedsindustriens klicheer og bornerte omskrivninger.

LÆS ANMELDELSE

At lade en purung kvinde, indlagt med et skamferet røvhul, stå som eksponent for offensiv seksualitet m.m. var lidt af et scoop: Hospitalsscenografiens eldorado af vat, gaze og desinficerende væsker repræsenterede perfekt det statskontrollerede hygiejnehysteri, som Helen gjorde et personligt oprør mod.

Foruden en gjaldende rå humor stod det klart, at den unge tyske debutant (f. 1978 i England) mestrede en grænseløs realisme, en arrig-kærlig autentisk tone, som var helt hendes egen.

Men. Var der med 'Vådområder' (da. 2009) tale om et mindeværdigt engangsknald, eller kunne tv-værtinden med den ublu eksponeringstrang gøre det igen?

Absorberende trusseindlæg
Da efterfølgeren ’Schossgebete’ omsider udkom under stor bevågenhed i det tyske sidste år, var det på afstand svært at gennemskue. At læse den danske oversættelse, 'Fra skødet', gør det ikke klarere.

Vi får nemlig mere af det samme - et kværnende ’jeg’ i konstant kamp med konsensus og ekstremt fokuseret på sin egen seksualitet som mål og middel.

Kvinden er ganske vist blevet midt i trediverne, mor, gift og hedder Elizabeth. Hendes seksualitet er ikke en tro kopi af Helens, snarere en hæmmet udgave af den, alligevel er kampzonen som før: kroppen, dens afsondringer og gevækster og - for Elizabeths vedkommende - den daglige insisteren på kontrol:

»Som kvinde, det jo kan løbe ud af, må man planlægge alting på forhånd som en sygdom, så det ikke bagefter skal komme til pinlige situationer«, ræsonnerer hun, da hun umiddelbart inden en frisættende tur på bordellet med manden ifører sig sort undertøj - OG absorberende trusseindlæg.

Reality-litteratur eller ej
Elizabeths manisk plaprende monolog næres som i 'Vådområder' af skilsmissebarnets uafsluttede vrede samt et voldsomt opgør med en mor, der har opdraget hende så feministisk, at hun »er blevet en slags seksuel katolik«.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden