Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Socialrealistisk roman fra ghettoen er kværnende mere end knusende

Hassan Loo Sattarvandis roman om social immobilitet er ikke litterær belejringskunst.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En af det seneste års mest sælgende bøger er mønsterbrudsfortællingen ’Jeg er Zlatan Ibrahimovic’ – af den navnkundige svenske fodboldspiller, der fortæller om rejsen væk fra Rosengård i Malmø og den velmenende velfærdsstat og ind i konkurrencesportens verdenselite.

LÆS OGSÅ

Det er barsk læsning, men ikke ubærlig i kraft af Zlatans succes, som jo udgør den velkendte slutning. Og som tilmed rummer en opløftende loyalitetserklæring i form af den skønne omskrivning af ’Junglebogen’s morale:

»Du kan tage en dreng ud af Rosengård, men du kan ikke tage Rosengård ud af drengen«.

Skæbnefortælling

Den slags husvalelse får man ikke forærende ved læsningen af den svenske forfatter Hassan Loo Sattarvandis roman ’Belejring’.

Hovedpersonen er en 15-årig dreng af iranske forældre, Caspian. Han er fanget i Hagalund, Stockholms sidestykke til Vollsmose, men også fanget i roller, som andre har placeret ham i – som en hård negl.

At han er andet end det, kommer frem i den lange monolog, som romanen består af.

LÆS OGSÅ

Den former sig som en desperat telefonsamtale, hvor Caspian efter et slagsmål, med smadret mund og blødende tunge, fortæller om den voldelige verden, der er blevet hans, uden at han rigtig har villet det.

’Belejring’ er en nutidig social skæbnefortælling – og som sådan er den skam intens – men romanen er kværnende mere end knusende.

Stemmen og synsvinklen er ikke stærke nok til, at man som læser føler sig kringsat af fjender på samme måde som Caspian.

Jeg oplevede den ikke som litterær belejringskunst.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden