Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dæmonerne bor under skrivebordet i velkomponeret ungdomsgyser

Jacob Weinreich fortæller videre om Sara under indflydelse.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Velkommen til drømmeland! Og dæmonland!

Jacob Weinreich viser rundt i et rædselskabinet, der er så uskyldigt hyllet ind i skolegang og almindelig hverdag, at man næppe aner uråd. Var det ikke lige for de to gestalter, som 15-årige Sara har hidkaldt fra dæmonland i en hule under sit skrivebord, var alting såmænd helt normalt.

Og det er netop, hvad han kan, denne forfatter, der sideløbende har fået succes som den ene halvpart af krimipseudonymet A.J. Kazinski: at pumpe rædsel ind i radisebedet.

LÆS OGSÅ

'Det grønne spejl' er andet bind af planlagte tre om 'Drømmeværelset'. Og Jacob Weinreich afslører et foruroligende kendskab til et indre liv af paranoia, frygt og indbildte skygger. Sprog og handling er kort og kontant. Pigen Sara har det problem, at hun har involveret sig med disse to dæmoner, hvoraf den ene er temmelig ondskabsfuld.

Hun 'smitter' sine omgivelser med mørke og uforklarlige hændelser. Sara snakker sort. Kun veninden Frederikke forstår hende. Lige indtil hun selv er ved at drukne i det sorte vand. Der er også en flot fyr inde over, der hedder Oskar.

LÆS OGSÅ

Forfatteren benytter sig af en teknik, hvor fornemmelser og anelser bliver kursiveret, så de står som hammerslag på siden. Det giver en stakåndet rytme i fortællingen, som kan trætte i længden, men så rulles et sideløbende eventyr op - sat med andre typer - som er indgangen til drømmenes og dæmonernes rige.

Jacob Weinreich holder sammen på enderne. Han linker talrige gys og udeblevne kys uden at ryste på hånden. Læseren får en fornemmelse af, at der nok er noget om snakken...

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden