Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Israelsk krimi er ikke kosher hele vejen

Liad Shohams 'Asyl' er knaldspændende fra over midten.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Uden at gå ind i diskussionen om, hvorvidt der er apartheid eller ej i Israel, er det påfaldende, som det synes tilfældet i landets nye krimiboom med de to banebrydende nutidige israelske krimiforfattere Dror Mishani og Liad Shoham.

Begge skriver krimier som med nøgtern tone og humanistisk indignation minder meget om krimier skrevet i Sydafrika før apartheidens ophævelse.

Begge omtalte herrer skildrer en nation, som på overfladen synes meget europæisk, urban og moderat demokratisk opbygget ud fra egen religiøse selvforståelse, men samtidig har rigtig mange lig i lasten. På et sympatisk skib, hvis kurs er slingrende, nogle vil hævde på det skæbnesvangre sæt.

LÆS OGSÅ

Misforstå mig ikke. Israel bliver aldrig som det racistiske Sydafrika i gamle dage. Men lige meget hvordan du holder sabbat, så fortæller israelske krimier om landets historiske og ideologiske arvesynd anno nu og engang.

Kom i hu, oplyste læser, at den fremragende og eftertænksomme spionserie ’Homeland’ er udtænkt i det israelske samfunds kunstneriske og kreative bagland.

Korruption og mandschauvinisme

Denne nye brug af krimigenren til at sige noget mere end at underholde mildt ses ikke mindst hos advokaten Liad Shoham som med ’Konfrontation’ brød igennem sidste år med en voldtægtskrimi i det hellige land.

’Asyl’ er måske endnu mere regional end den forrige, i og med at den handler om noget, som vi både kender og ikke kender i Europa. Nemlig stakkels flygtninge på flugt fra Afrika, og så samtidig at Israel ifølge Shoham er korrupt og ikke mindst i vestlige øjne utrolig mandschauvinistisk.

LÆS OGSÅ

’Asyl’ er således bundet op på tre mishandlede kvinder: Den idealistiske socialaktivist Michal, som først bliver tæsket og siden brutalt slået ihjel. Den afrikanske sexslave Lidi, som gang på gang slås og voldtages, og så den pæne Anat, jurist og politikommissær runden af stabil middelklasse, som stærkt sexchikaneres af enøjede kolleger.

Historien er speget og snoet. Handler både om trafficking, våbensmugling og som sagt mænd, der hader kvinder. Plottet er rimelig originalt. En stakkels flygtning fra Eritrea påtager sig at myrde en idealistisk kvinde, som samtidig for øvrigt havde et særegent erotisk forhold til en advokat.

Synkront strides singlen Anat både med slægt og et system, som synes gennemsyret af fede fiduser og gustne forbindelser. Bogen er dog ikke gennemsivet af en særlig litterær stil og syntaks. Mestendels fortælles alt (for) flerstemmigt og fragmenteret i montager og hurtige spring fra kapitel til kapitel.

Bogen er længe om at åbne for den intrigante energi, der skal få læseren til at trykke speederen i bund og vende sider med hast. Så hold ud, til romanen er midtvejs på motorvejen.

Interessant og inciterende israelsk krimi. Bestemt ikke kosher hele vejen, men knaldspændende fra over midten.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden