Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Israelsk roman er straight fortalt klassisk krimi

Den israelske forfatter Liad Shoham kunne godt slippe tøjlerne lidt i den ellers veldrejede krimi fra Tel Aviv.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg ved ikke, om det er en slags dogmeregel, forfatteren har sat op for sig selv.

I hvert fald indledes hvert af de 65 kapitler i ’Konfrontation’ med, at en navngiven person gør et eller andet.

»Galit Lavi nød den dejlige sol udenfor«, er eksempelvis den første sætning i sidste kapitel.

Uanset hvad motivet til den handlingsprægede start på hvert afsnit er, er det typisk for israelske Liad Shoham, der går systematisk og direkte til værks i denne, sin femte krimi.

Omfattende persongalleri Til daglig er forfatteren advokat i Tel Aviv, og man mærker det kendskab til forbrydelsens univers og forbryderens mentalitet, der sammen med den usvigelige evne til at servere en ægte page turner har gjort ham til en suveræn bestseller i hjemlandet.

I ’Konfrontation’ er en enkelt procedurefejl i kriminalpolitiets efterforskning af en voldtægt således omdrejningspunktet for en advokatroman af bedste skuffe. Der er ovenikøbet overskud til at servere et velturneret plot ved siden af bogens hovedhistorie, så spændingen optrappes optimalt hele vejen igennem.

I lighed med eksempelvis spanske Toni Hill, der sidste år debuterede med den fremragende ’De døde dukkers sommer’, bruger Liad Shoham sit omfattende persongalleri til hele tiden at skifte fokus i fortællingen, så vi gradvist bliver klogere på baggrunde og motiver.

Det fungerer fint i en stramt og straight fortalt krimi af klassisk karat.

Fornemt orkestreret

Umiddelbart er der noget eksotisk ved at få serveret en israelsk krimi som (uhyre tiltrængt) brud på den overvældende bølge af skandinaviske mord. Men hvis man forventer, at konflikterne i Mellemøsten myldrer frem på siderne, bliver man skuffet.

’Konfrontationen’ er en universel fortælling, der lige så godt kunne have fungeret i København eller Köln. Her holder vi os til historien uden politiske undertoner eller samfundskritik. Det er fornemt orkestreret og styret af Shoham og lige så lydefrit oversat af parret Rivka Uzan og Hans Henrik Fafner.

Men indimellem savner i hvert fald denne læser, at advokatforfatteren slipper sine stramme tøjler lidt og lader både sprog og fortælling galopere lidt uden for den slagne vej mod konfrontationen mellem offer, gerningsmand og politi.

Måske i nogle af Liad Shohams andre bøger, som hverken følger samme tema eller personkreds? Der er helt sikkert mere spænding i vente fra Tel Aviv og omegn.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden