Forventning. Der er noget at se frem til, hvis forlaget udgiver hele Meg Wolitzers forfatterskab.

Amerikansk forfatter er et sjovt og mildt provokerende bekendtskab

C&K Forlag nu introducerer Meg Wolitzer på dansk med romanen 'Hustruen'.

Alle sidder med sikkerhedsbælterne fastspændt og virketrangen sat på standby, underlagt kollektivets stiltiende enighed om det hensigtsmæssige i en civiliseret adfærd under flyrejsen. En svedperle her, et par hvidspændte knoer der, og man aner, at lydigheden godt nok er tilkæmpet og høfligheden visse steder sat på prøve. Men det plejer jo at gå.

Lige præcis den stemning af rutinemæssig, men skrøbelig selvkontrol har kastet adskillige katastrofefilm om flykapringer og ulykker af sig. Med Meg Wolitzers ’Hustruen’ også en humoristisk semifemiroman om et ægteskabeligt styrt af de dødbringende. Og stemningen i flykabinen er et nærmest genialt afsæt: »I det øjeblik hvor jeg tænkte nu er det nok, drønede vi af sted godt ti kilometer over havet, men med en illusion om ubevægelighed og ro. Nøjagtig som vores ægteskab«.

Modnet og sarkastisk

Med disse ord indvies vi i Joan Castlemans indre liv. Som er rigt, modnet og ikke så lidt sarkastisk. Og med denne bombe om bord er alarmberedskabet klart: Hvornår, hvorfor og hvordan vil hun forlade sin mand, den feterede forfatter »en af de mænd der ejer verden«, som er på vej til Helsinki for at modtage en stor pris, og som i årevis har ladet sig ledsage af denne sin trofaste hustru? Hvilke dramaer lurer under kvindens velkonserverede ydre?

»Uniformerede kvinder bar små kurve op og ned ad midtergangen som en seksualiseret flåde af rødhætter. »Kunne De tænke Dem en småkage, mr. Castleman?«, fortsætter beskrivelsen af flyrejsen spidst. Fru Castleman er nemlig den første til at vide, at manden vil kaste sig over alt, hvad den barmfagre stewardesse måtte have at tilbyde, og læseren er den sidste til at gætte, hvilken ekstraordinær service Joan i virkeligheden har ydet sin mand, Joe, gennem alle årene. Ud over at passe hans tre børn og heppe på hans ego.

Tøvende optimisme

Romanen springer frejdigt i tid og sted med Joan som nøgternt, men vidunderligt forudindtaget kronvidne. Hendes alvidende tilbageblik giver selv det jomfruelige begær et kuldslået skær: »Det var min første penis, og på en måde virkede den så optimistisk, ja, langt mere end han selv var. Den var venligsindet, parat, selvsikker. Jeg lagde mig tilbage på puden og så ham krænge et kondom på med et enkelt pling som en banjostreng, og derefter lod jeg ham mase sig ind i mig, mens jeg håbede, at jeg på et eller andet plan var ham behjælpelig«.

Behjælpelig skulle Joan vise sig at være i ægteskabet med sin lækre lærer fra skrivekurset, men også begejstret, lysten og glad. Indimellem. I de første år. For alle ægteskaber har sine gode øjeblikke, konstaterer Joan, der dog har fået nok af sit eget.

Fordi hendes mand var utro? Fordi han er blevet fed og gammel? Fordi hendes egen forfatterkarriere måtte vige? Meg Wolitzer afprøver alle forklaringsmodeller i en historisk (og overraskende) rejse fra 1950’ernes præfeministiske æra, hvor moder- og hustrurollen lå ligefor, og frem til årtusindskiftet, hvor valgene synes friere, og kvindelige forfattere opnår succes: »Vi lever i en helt ny verden nu. Kvinder har indflydelse«, hedder det med tøvende optimisme. Selv har Wolitzer siden denne romanudgivelse udtalt sig om forskelsbehandling af forfattere med den foreløbig konklusion, at bøger om nære relationer ofte lander på ’anden hylde’ – når de altså skrives af kvinder!

Bliver filmatiseret

Undervejs i læsningen af ’Hustruen’ er det svært ikke at tænke på Siri Hustvedts langt mere intellektuelle (på grænsen til det søgte) gennemspilning af samme køns- og kunsttema i ’Den flammende verden’. Her gælder det en kvindelig kunstner, der kaster sig ud i et snirklet og lettere hævnlystent eksperiment om køn, identitet og kunstperception.

Er vores blotte viden om, at det er en mand, der har ført penslen, nok til at give værket forrang? Hvad hvis en kvinde udstiller under mandligt pseudonym? Meg Wolitzer udgav sin roman allerede i 2003, længe før Hustvedts skønne hjernevriderroman fra 2014, så at beskylde Wolitzer for at lyde som et mildere, mere muntert ekko er urimeligt. Alligevel ville man gerne have læst ’Hustruen’ noget før.

Men når C&K Forlag har valgt, at vi skal begynde midt i forfatterskabet, skyldes det nok den oplysning, forlaget selv bringer, om at ’Hustruen’ er ved at blive filmatiseret med Glenn Close i hovedrollen. Skønt. Der er bare meget mere at komme efter på ’anden hylde’. For eksempel Meg Wolitzers storladne generationsroman fra 2013, ’The Interestings’.