DUFTSPOR. Mens den ensomme gourmet forlyster sig med snegle i eget hus, vandrer tankerne tilbage til hende, der slap væk – og giftede sig med en anden. Tegning fra bogen: Jiro Taniguchi

Mangategner kommer på sporet af den tabte tid

Mangategneseriernes zenmester Jiro Taniguchi tager læseren med på gastronomisk rundrejse.

At kalde Jiro Taniguchi tegneseriernes Proust er måske at stramme den en anelse, men ikke helt ved siden af. Som Proust tager Taniguchi sig god tid til at komme på sporet af den svundne tid, og Taniguchi har samme opfattelse af, hvad der udløser erindringer. Det gør smag og duft. I ’På sporet af den tabte tid’ udløser en madeleinekage dyppet i lindete rejsen tilbage. I ’Den ensomme gourmet’ bliver hele det japanske køkken taget i ed!

’Den ensomme gourmet’ ligger i tråd med Taniguchis mesterværk ’Min fjerne barndomsby’ og ikke mindst den minimalistiske lystvandring ’Manden der går tur’. Men faktisk lavede Taniguchi allerede det appetitvækkende værk tilbage i 1997 sammen med manuskriptforfatteren Masayuki Kusumi. Bogen har været så populær i Japan, at den blev til en tv-serie, og i fjor udkom bog nummer 2 om den ensomme gourmet.

LÆS ANMELDELSEN AF 'MIN FJERNE BARNDOMSBY'

Denne udkommer på dansk til næste år, og det kan man kun glæde sig til. For selvom ’Den ensomme gourmet’ er mere specialiseret og på grund af sit stof en visuelt mere låst udgivelse, er den en kærkommen tilføjelse til Taniguchi på dansk.

At Jiro Taniguchi er den stilfærdigt registrerende zenmester blandt mangategnerne, understreges af ’Den ensomme gourmet’. Tegnestilen har ikke forandret sig synderligt i de efterfølgende år. En Osamu Tezuka-blåstemplet kombination af tegneserieansigtstræk og pertentligt naturalistiske scenerier, men udviklet helt efter Taniguchis mere jordvarme temperament. Tegnet tæt op imod en realistisk virkelighedsbeskrivelse i de sort-hvide tegninger med de mange hverdagsagtige gråzoner.

Rejseguide for den gastronomisk nysgerrige

’Den ensomme gourmet’ fungerer på tre overlappende planer, mens den fortæller om en helt almindelig japansk mand og de mange måltider, han indtager i dagenes løb. Bogen er en minutiøs indføring i det japanske køkken (inklusive restauranternes priser!), og eftersom måltiderne ofte indtages i de byer og bydele, hvor denne eller hin spise er mest populær eller karakteristisk, vil bogen helt konkret kunne bruges til en slags rejseguide for den gastronomisk nysgerrige. Hvilket understreges af bogens mange fine noter, der udgør en hel lille kulturhistorisk indføring i sig selv.

’Den ensomme gourmet’ er en anderledes introduktion til især Tokyo og omegn og bliver hen ad vejen også et fint tegnet portræt af en madglad melankoliker. En ædedolk som søger tilflugt i bordets glæder, selvom måltidet uvægerligt sender hans tanker tilbage i tiden. Til barndommens tabte uskyld eller til en gammel kærlighed.

Manden er en handelsmand, der selv importerer sine varer. Han vil ikke have en butik og ansvaret, der følger med. Det minder ham for meget om et ægteskab. Så han har valgt at leve »livet alene som en rigtig mand« og er konstant på farten for at lave aftaler med kunder. En handelsrejsende må spise ude, hvis han da ikke en sjælden gang spiser takeaway på sit interimistiske kontor.

Bogen vil helt konkret kunne bruges til en slags rejseguide for den gastronomisk nysgerrige

De biografiske oplysninger er sparsomme, men flere gange pointeres det, at manden ikke drikker alkohol. Måske har han drukket for meget tidligere og betalt en høj pris? Under alle omstændigheder er det et træk ved manden, som automatisk placerer ham uden for mange oplagte sociale sammenhænge på restauranter og barer, hvor der ofte bliver svinget lystigt med drikkebægrene.

Manden er både tørlagt og genert. Han går sine egne veje og spiser ved sit eget bord. Ikke en salary man afhængig af en chef og viklet ind i et firma med kolleger, men på godt og ondt sin egen mand. Fri til at lytte og følge sin lyst, når maven brummer.

Bogen er opdelt i 18 små kapitler, der typisk starter med, at manden opdager, at han er hundesulten. Så begynder han at lede efter lige præcis det, han har fået lyst til i den pågældende bydel. »Åh, jeg er ved at være godt sulten«, er bogens åbningsreplik. Så går manden på jagt. Drevet af sin sult. Og måske også af alt det i sit liv, han har valgt at parkere ved et veldækket bord.

Til tider finder han, hvad han leder efter. Til andre tider må han tage til takke med noget andet og får en uventet oplevelse af den gode eller mindre gode slags. Men når først han sætter sig til bords, helmer han ikke, før han er propstopmæt, og vi andre blevet klogere på adskillige nye retter.

Gourmeten har sine klare holdninger til, hvordan de enkelte retter skal smage. Men han er heller ikke kostforagter. Han foretrækker listige små steder, hvor man prisbilligt kæler for det traditionelle, men på baseballstadion skal der selvfølgelig spises wienercurrypølser.

Udon-nudler, sushi, yakisoba og gyoza vil være kendte japanske spiser for mange, mens fuldmånenudler med kinaradise og turbansnegl kogt i eget hus nok vil lyde som anderledes eksotiske retter for de fleste. Som man nu i det mindste har smagt på papiret.