Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Spændingsantologi. Til fordel for Red Barnet har Politikens Forlag udgivet en antologi med syv kriminoveller. Jussi Adler-Olsen indleder ballet med en indespæringsfortælling om en tysk SS-desertør.
Foto: PETER HOVE OLESEN (arkiv)

Spændingsantologi. Til fordel for Red Barnet har Politikens Forlag udgivet en antologi med syv kriminoveller. Jussi Adler-Olsen indleder ballet med en indespæringsfortælling om en tysk SS-desertør.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og Saxo Premium til 79 kr. om måneden. Læs mere på politiken.dk/plus


Her er krimistof til højtlæsning omkring bålet eller til afslapning i sommerhuset

Syv danske krimiforfattere bidrager til ny antologi. En del af overskuddet går til syriske flygtningebørn og deres skolegang.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er gys på lejrskolen og grum krigstragedie, her er mord i det lukkede rum og selvmord på åben bro.

Red Barnet har bedt syv danske krimi- og spændingsforfattere om at levere hver sin novelle til en samling, der er lige til at tage med på ferie, og samtidig kan man glæde sig over at støtte et godt formål.

Storsælgende Jussi Adler-Olsen åbner med en finurligt ond rammefortælling.

Han tager afsæt i et uopklaret dobbeltmord og spoler derefter tilbage til Anden Verdenskrig og den fortælling om en ung tysk SS-desertør, der gør novellen interessant og er dens egentlige omdrejningspunkt. SS’eren, Uwe, får nok af krig, stikker af og vender hjem, men ikke til tryghed og kærlig modtagelse, som han tror: Hans elskede kommanderer ham rædselsslagent i skjul på loftet, så ingen opdager landsforræderen.

Her i mørket må Uwe blive i årevis uden anden kontakt med omverdenen end en sprække i gavlen, hvorfra han hverken kan se soldater eller krig. Han bemærker, at luftsirenerne tier, og spørger, om krigen er ovre, så han kan komme ned, men nej, det er for farligt, og han spørger, hvorfor kæresten kun giver ham læsestof fra før krigens begyndelse, og det skyldes bogafbrændingerne, forklarer hun.

Fortællingen er en slags forvrænget version af 2003-filmen ’Good Bye, Lenin!’, hvor en søn ikke nænner at afsløre over for sin mor, at DDR er faldet. Her med grummere undertone, om end spændingskurven flader lidt ud, da afsættet i nutiden lige skal vinges af til sidst.

Elsebeth Egholm leverer en noget tam og forudsigelig fortælling om den gamle Lea, som ikke vil have andre i nærheden af sit nye rododendronbed, mens Eva Maria Fredensborg i et næsten filmisk forløb iscenesætter et pludseligt dødsfald under en rasende storm, men med en svagt optegnet personkarakteristik, så man ikke for alvor involverer sig i, hvem der gjorde hvad.

Til gengæld får pseudonymet A.J. Kazinski med fortællingen om ’Bentzon på broen’ rejst hovedpersonen som levende menneske på de få sider, en novelle har at gøre godt med. Bentzon, der er kendt af Kazinski-læsere i forvejen, er en trænet gidselforhandler hos Københavns Politi, og modstræbende må han tage ud til en potentiel ’springer’ på kanten af Øresundsbroen. Det sker, samtidig med at hans eget ægteskab ligner noget, der er dømt til lige så lidt tilbageværende levetid. Ved fortællingens afslutning lover forfatterne gensyn med hovedpersonerne i en bog, der udkommer senere denne sommer.

Lotte og Søren Hammer afslører, hvordan generationer af børn på natløb er blevet skræmt af ’Den blå ged’, og giver historien et satanisk tvist til sidst. Fortællingen er hurtigt glemt, men den er oplagt som højtlæsning og kan minde om de historier, man fortæller i lommelygtens skær på lejrskoler, hvor man først rejser nakkehår og derpå skal ud af historien igen med et lille forløsende svirp.

I ’Gudinden’ fletter årets modtager af De Gyldne Laurbær, Jesper Stein, troværdigt en politimands barndomshistorie sammen med en aktuel kriminalsag om en mor, der tilsyneladende har begået selvmord i en gammel Citroën – bilmærket er ikke ligegyldigt, skal det vise sig. Den efterladte ægtemand skildres temmelig unuanceret, men siderne vender sig i rasende fart, og man gruer sammen med politimanden for den efterladte søns skæbne.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I krimiforfatteren Jakob Melanders ’Fredensborg’ er vi genremæssigt i den klassiske whodunit-krimi, her med mord i det næsten lukkede rum i kollektivet. Novellens fortæller er den unge aspirant ved politiet, som kommer med den garvede opdager Holger ud til et mord i det indre København. Som læsere kan vi sammen med politiet lægge båndstumper og brikker sammen og udelukke beboer efter beboer som mulig morder.

Krimien er bygget op som rammefortælling, og som hos Jussi Adler-Olsen igen med afsæt i nutiden og et handlingsspor henlagt til Anden Verdenskrig, men her med yderligere en tidsramme i 80’erne, hvor mordet begås. Novellens tre fortælleforløb hænger sammen, men der er lidt mavelanding over den afsluttende, noget omstændelige udredning af fortidens spøgelser.

Nogle af samlingens noveller lider under, at karaktererne ikke når at blive vakt til live, før handlingen er ovre, mens andre har det lille schwung, der gør, at man sidder tilbage med det ekko i hovedet, en god historie kan efterlade. Tilsammen er her stof til højtlæsning omkring bålet eller afslapning i sommerhuset.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden