Elena Ferrante er Italiens bedst kendte, ukendte forfatter«, står der på flappen til ’Dukken der blev væk’.
Lidt af en selvmodsigelse, skulle man tro, men formuleringen siger faktisk meget om både forfatteren Ferrante og om hendes forfatterskab. Det handler nemlig meget om de ting, vi holder skjult for hinanden og for os selv. Om forstillelser og roller og identiteter – og ikke mindst om forskellene mellem at være datter, søster, veninde, elsker, hustru og mor.
Ferrante skriver fra et kvindeligt perspektiv om denne konstant rullende rolleleg, så man på en gang frydes over rigdommen i et gennemsnitligt kvindeliv og knuses under den næsten skizofrene tilværelse, kvindelivet også kan være.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her