0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kvinden efter koma

Historien om en fransk fotograf, der forelsker sig i en ukendt, begynder lovende, men slutter i varm luft.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Franske Raphaële Billetdouxs tredje roman på dansk begynder lovende, for eksempel står der på en af de første sider:

»Klokken er elleve, kvart over elleve. Den tid på ugen, hvor man endnu ikke har foretaget sig noget særligt, men også den tid, hvor man er glad, oppe, klædt på og langt hjemmefra, efter at det endnu en gang er lykkedes at komme i gang med dagen«.

'Luft' er en fragmentarisk historie om en kvindelig fotograf, gift på tolvte år og med en stor og en lille søn, der gør sig klar til at forlade det hele, fordi hun ikke kan holde det ud. En dag på torvepladsen ser hun en mand købe hindbær - og hun forelsker sig uhelbredeligt i den ukendte, som imidlertid forsvinder sporløst.

Ikke desto mindre fortæller hun alle om sin nye kærlighed, og han bliver katalysatoren for hendes løsriven sig fra sin ganske vist problematiske mand, men også fra både den 11-årige og den spæde søn, som hun efterlader hos sin mor.

Det hører med til historien, at fortælleren, som vi kun lærer at kende som madame Kokowski (det kaldes hun af diverse behandlere), lå i koma i ni timer efter sin anden fødsel og vist ikke rigtig har været sig selv siden.


Som en beskrivelse af en kvinde, der tilsyneladende har alt, men ikke har nogen glæde af det, en undervurderet partner, der med det yderste af neglene får et hjem til at hænge sammen for en fraværende, omsorgsnassende mand, og en kvinde, der vel klinisk sagt er på randen af et nervøst sammenbrud, er 'Luft' stedvis gribende.

Så må man vel tage de irriterende passager af parfumeret, fortænkt frue-åndfuldhed med i købet. Tilstanden er sikkert reel nok, og da den virkelige katastrofe indtræder (hvilken røber jeg ikke), bliver det chok, den afføder, registreret af den chokerede selv på overraskende, men troværdig vis.

Derimod fortsætter og slutter denne lille tilstandsrapport helt utroværdigt og sætter sig dermed mellem endnu et par stole. Læseren sidder allerede med en følelse af i nogen grad at være blevet diverteret med varm luft.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce