0

Ideen er fantastisk, men ... Længe ventet (og kolossal) debutroman er overdådigt ufærdig

Stoffet er stort og ideen fantastisk. ’Pariseren’ har potentiale til en romanmed klasse. Men læseren møder det kun i glimt.

Isabella Hammad er en 27-årig britisk-amerikansk forfatter med palæstinensisk baggrund. Hun har studeret litteratur og kreativ skrivning i Oxford og New York, og hun debuterer med seks hundrede siders episk stordåd, som havde fortjent bedre hjælp, mere redaktion og mere kreativ modstand fra de forlag, som netop nu lancerer ’Pariseren’ i en snes lande på kloden med et kolossalt hype. Bogen skal i hvert fald nok klare sig som vare.

Stoffet er stort: Hovedpersonen Midhat Kamal alias ’Pariseren’ er født som søn af en rig klædehandler i den palæstinensiske by Nablus sidst i det 19. århundrede, mens det Osmanniske Imperium er ved at ånde ud. Figuren har form efter forfatterens oldefar, og han samler en stor flig af verdenshistorien i sit livsløb: gymnasietid i Konstantinopel op til Første Verdenskrig, medicinstudier i Montpellier under krigen fulgt af historiestudier i Paris.

Så går udviklingsromanens evige rejse hjemme-ude-hjem til Nablus, til familiens forretning, arrangeret ægteskab, en gryende palæstinensisk frihedskamp i det ydre og muligvis en gryende sindssyge i det indre. ’Pariseren’ Midhat går omkring i den lille palæstinensiske by med spadserestok og fornemme jakkesæt, han er blevet en fremmed fugl i sit eget land, ligesom han var fremmed i det fremmede under årene i Frankrig.