0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kærligheden er en skandale

Feature
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Klavs Bondebjerg. Ikke et navn, der vækker genklang i alles ører. Ikke desto mindre er han blevet betegnet som en af Danmarks største digtere, anmelderne har altid været meget begejstrede for hans digte, han har fået et utal af legater, og hans seneste digtsamling, 'Luften omkring dine læber', er netop blevet præmieret med 50.000 kroner af Statens Kunstfond. Da digtsamlingen udkom i efteråret, var anmelderne endnu en gang meget imponerede over Bondebjergs talent. De rosende ord ville ingen ende tage. Det hed sig bl.a., at »Klavs Bondebjerg burde rangere blandt de højest respekterede«, »Klavs Bondebjerg er den eneste, der kan skrive kærlighedsdigte«, og »Klavs Bondebjergs digte er værd at vente på«.


Hvis man vil være en fast Klavs Bondebjerg-læser, er det en god idé at udstyre sig selv med en vis portion tålmodighed, for, som en anmelder bemærker, så smider Bondebjerg ikke om sig med digte. Han udgav sin første digtsamling, 'Uroligheder', i 1982, og siden er det blevet til yderligere fire digtsamlinger og en rejsebog. Et lille eksklusivt forfatterskab, men det er ikke et udtryk for, at Klavs Bondebjerg ikke skriver. Han startede med at skrive allerede som otteårig og fortsatte op gennem puberteten med at skrive sangtekster, fordi han ville være rockstjerne.

Musikken blev senere lagt på hylden, og i slutningen af 1970'erne begyndte Klavs Bondebjerg at færdes i Havnegade til litterære sammenkomster med Poul Borum og andre såkaldte 80'er-digtere som Michael Strunge, F.P. Jac og Søren Ulrik Thomsen. Men han følte sig ikke rigtig hjemme i Havnegade og gik sine egne veje. Dem har han fortsat ud ad lige siden og er ikke ked af, at han ikke kom med på bølgen af 80'er-digtere eller en anden bølge, for den sags skyld.


»Det med at skulle tilhøre en bestemt gruppe tager jeg meget afslappet. Jeg kan se i offentligheden, at jeg nogle gange bliver placeret som 80'er-digter, andre gange står jeg i forbindelse med 70'erne. Det er en storm i et glas vand med alle de grupperinger«, siger Klavs Bondebjerg, mens han smågriner, hælder kaffe op, ryger cigaretter og kører fingrene gennem håret - alt sammen med den samme hånd. Han kigger ud gennem vinduet i sin lejlighed på Frederiksberg, før han fortsætter:

»Det vigtigste er, synes jeg, at blive sig selv så meget som muligt. Hvis man koncentrerer sig for meget om at skabe et ansigt udadtil, flytter man fokus fra det, som det egentlig handler om som forfatter, nemlig at skrive. Dermed ikke sagt, at jeg tror, jeg lever i en glaskuppel, hvor jeg ikke har nogen forbindelse til mine omgivelser. Jeg ved godt, at jeg er barn af min tid, men jeg vil ikke kategorisere mig selv og sige, at jeg er præcis sådan en slags digter. I virkeligheden føler jeg mig beslægtet med nogle, som har skrevet for 200 år siden, og med nogle, som netop har udgivet deres første bog. Det, det handler om, er at finde sin egen rytme«.

Klavs Bondebjerg har efter mange år i branchen fundet sin rytme. Han går ikke rundt og venter på, at inspirationen skal komme faldende ned i hovedet på ham, men sætter sig hver dag foran sin computer, kigger i sin notesbøger og prøver at skrive. Han understreger vigtigheden af, at han ikke skriver, hvis han ikke har noget at skrive, for digtet må ikke tvinges frem.

»Digtningen skal være en kærlighedshandling; der skal opstå en forelskelse mellem ordene - det ene ord skal tiltrække det andet og skabe et energifelt, en sammenhæng. Det betyder selvfølgelig ikke, at ordene ikke kan strides eller være uenige, for det kan de godt, men tiltrækningen mellem dem er betydningsfuld for, om digtet bliver godt«.


Måske netop fordi Klavs Bondebjerg er sig selv, har han fået så stor popularitet hos anmelderne og sin læserskare, eller måske er det, fordi Klavs Bondebjerg mestrer, hvad anmelderne også roser ham for: at kunne skrive om et så gennemterpet og almindeligt emne som kærligheden på en interessant og nærværende måde.

Kærligheden er også det gennemgående tema i Klavs Bondebjergs seneste digtsamling, 'Luften omkring dine læber', hvor han prøver at afsøge kærligheden bredere end bare kærlighedsforholdet, fordi kærligheden for Klavs Bondebjerg omfatter hele verden.

»Jeg plejer at sige om min nyeste digtsamling, at den handler om kærligheden som forvirring og foræring. Jeg synes, vi generelt er tilbøjelige til at opfatte kærligheden som noget, der skaber ro i vores liv, men det er min oplevelse, at kærligheden lige så godt kan skabe uro. Det skal ikke forstås sådan, at jeg mener, at kærligheden ikke rummer en form for ro, jeg mener bare, at man ikke skal overdrive den side af kærligheden, for så vil man blive dybt skuffet. Araberne har et ordsprog, der hedder, 'Kærligheden er en skandale', og det mener jeg, er rigtigt, fordi den vender op og ned på os mennesker. Både når man er forelsket eller bliver skilt - og også når man lever i et forhold i længere tid ad gangen, oplever man skandaløse tilstande«.

Klavs Bondebjergs øjne lyser op, og det er tydeligt at se, at vi nærmer os et emne, der ligger forfatteren på sinde.

»Jeg er fascineret af kærligheden og især af den mangel på balance, som indtræder, når man er i kærligheden. I daglig tale hedder det at blive forelsket, 'at falde for nogen'. Man slipper sin selvkontrol, lader sig falde og håber på at blive grebet. Man taler i daglig tale også om, at man skal finde sit fodfæste - sin partner, at når man har fundet sin partner, så har man fundet sit fodfæste og kan falde til ro, men det mener jeg, er en sandhed med store modifikationer. For kærligheden rummer også andre aspekter: faldet, usikkerheden. Følelsen af at være beskyttet og tryg i et forhold er sjælden. For det meste er kærligheden en rystetur - heldigvis, for det er sådan vi mennesker kommer i bevægelse«.


Bevægelse er et ord, man udmærket kan knytte til Klavs Bondebjerg. Han har rejst mellem Danmark og Nordafrika og Mellemøsten så mange gange, at han ikke længere kan huske, hvor mange gange det egentlig drejer sig om. Den arabiske verden er Bondebjergs anden store passion, og hans mange rejser præger også stemningen og tonen i hans digte. Vekslen mellem at være hjemme og rejse bruger Klavs Bondebjerg som komposition i 'Luften omkring dine læber's tre dele.

»Det er en vigtig bevægelse i mit liv, at jeg veksler mellem at være sammen med min familie og rejse alene. Geografien i 'Luften omkring dine læber' er mit livs geografi, vekslen mellem at være hjemme-ude-hjemme, som er en geografisk vekslen, men som også er en vekslen mellem forskellige mentale tilstande«.

Rejsen rummer for Bondebjerg også muligheden for at komme i en mental tilstand af ensomhed, hvor stemmerne inde i hans hoved kan få lov til at vokse.

»Jeg rejser ikke ud for at savne det, jeg kommer fra, men når jeg er ude at rejse, længes jeg efter hende, jeg elsker, og at kunne mærke den længsel på tæt hold får sat tankerne i gang og med dem digtene. Det er selvfølgelig ikke sådan, at længslen hører fuldstændig op med at eksistere, lige så snart jeg sætter mine fødder på dansk jord. Helt konkret kan man sige, at længslen efter hende, jeg elsker, er større, når jeg er væk fra hende, men den kan også godt forefindes, selv om vi er sammen. Når nærværet ikke er muligt«.

Længsler er en tematik, der er gået gennem hele Klavs Bondebjergs forfatterskab. I digtsamlingerne fra 80'erne går det lyriske jegs længsler i samfundsrelaterede retninger - længslen om at gøre op med bestemte samfundsnormer, hvorimod de to seneste digtsamlinger 'Et hjørne af selskab' (1995) og 'Luften omkring dine læber' hovedsagelig fokuserer på kærlighedslængsler.

Var der en speciel begivenhed i dit liv, der gjorde, at du ændrede fokus fra samfundet til kærligheden i din digtning?Var der en speciel begivenhed i dit liv, der gjorde, at du ændrede fokus fra samfundet til kærligheden i din digtning?

Klavs Bondebjerg slår ud med armene og smiler lykkelig. »Jeg blev forelsket, det var det. Jeg fik slået benene væk under mig. Mødet med mit livs kærlighed var den konkrete anledning«.

For tiden arbejder Klavs Bondebjerg på en række noveller, hvor kærligheden igen er hovedtema. Men han vil ikke sige noget om, hvornår de udkommer.

»Jeg har det på mange måder bedre i dag, end jeg havde det, da jeg var 30 år. Lige da jeg havde debuteret med 'Uroligheder' i starten af 80'erne, blev jeg stresset, fordi jeg følte, at jeg hurtigt skulle udgive en ny bog. Hvis jeg ikke udgav, syntes jeg ikke, at jeg eksisterede som forfatter. Jeg tror, der er mange, der har den følelse, og det er efter min mening meget uheldigt. Selvfølgelig er det ikke sådan, at alle, der udgiver hvert andet år, er dårlige forfattere, men min rytme er en anden, og den har jeg fundet ro i. Jeg skriver meget, men er også meget selektiv og selvkritisk og sorterer meget fra. Derfor udgiver jeg ikke så meget«.

Få Politiken leveret alle julehelligdagene

Få Politiken leveret hver søndag i en måned + alle julehelligdagene. Du får 8 aviser for 99 kr.

Kom i gang med det samme

Annonce

Læs mere