0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forfatteren Hanne Kvist: »Panton-lampen passer godt ind i mit lidt rodede hjem«

I Hanne Kvists billedbøger sniger designklassikere sig ind i illustrationerne. Smukke former inspirerer forfatteren og tegneren, der er glad for sin både enkle og komplicerede Globe Lampe af Verner Panton. Her fortæller hun om sin klassiker.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Hanne Kvist kan godt lide, at hendes Pantonlampe på én gang er ren og kompliceret i sit udtryk.

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

På mange måder er min Panton-loftslampe et billede i sig selv. Udefra ser den rund og enkel ud, men indeni består den af alle mulige sølvfarvede, hvide, røde og blå dele. Jeg kan godt lide kombinationen af, at den både er helt ren i sit umiddelbare udtryk og samtidig enormt kompliceret. Som en slags måne eller jordklode.

At der er flere lag i en enhed, der tilsyneladende virker ligetil, er virkelig spændende. Sådan har jeg det også med fortællinger. Som forfatter ved jeg, at det er en enorm kvalitet at få noget til at virke enkelt, selv om det i virkeligheden indeholder et væld af nuancer. Faktisk ser jeg mange paralleller mellem designverdenen og det, jeg arbejder med. Kombinationen af enkelheden og det komplicerede – og lagene derimellem. Det bruger jeg i den grad, når jeg skriver og tegner.

Som tegner bliver jeg også påvirket af de ting, jeg omgiver mig med og kender fra designverdenen. I min billedbog ’Der er krummer i Bager Svendsen’ er Arne Jacobsens Svanesofa på forsiden. Høje Taastrup Station og Salvador Dalis hus i Nordspanien er også med. Ikke fordi stederne optræder i bogen, men fordi det er udtryk, jeg synes er interessante, og som er vandret ind mit billedsprog. Det er ret sjovt, hvordan man som tegner er påvirket af alle mulige visuelle indtryk og har lyst til at tegne noget så indbydende, enkelt og ikonisk som Svanesofaen. Derfor kommer klassikere pludselig til at optræde i børnelitteraturen.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts