0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tankevækkende designbog: Er dansk design så stort, fordi vi har besluttet os for det? Er det hele fup?

Dansk design er kendt for sin enkelhed og helt rene linjer. Men hvorfor er vi så optaget af at skrælle alt overflødigt væk?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Stig Nørhald
Foto: Stig Nørhald

Kristian Vedels æggebægre fra slutningen af 1950'erne har ingen dekoration, men bliver til en lille skulptur, som det næsten er synd at gemme væk i køkkenskabet.

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Prøv at kigge på en klassisk dansk designerstol. For eksempel Børge Mogensens Folkestol med det flettede sæde eller Arne Jacobsens Syverstol i bøjet træ. Der findes ikke ét gram pynt på de to stole. Alt overflødigt er skrællet væk, og begge stole fremstår som to næsten nøgne redskaber, der er gode at sidde på.

Eller kig på Kristian Vedels æggebægre i rød melamin, der kan stables, så de fremstår som en lille skulptur. Eller et klassisk musikanlæg fra B&O, en lampe af Poul Henningsen eller en kop fra Grethe Meyers Blåkant-stel. Uanset hvor man kigger hen i den danske designverden, er der én ting som går igen: enkelheden. Dansk design er ikke flamboyant som italiensk. Køligt industrielt som tysk. Eller tungt som amerikansk. Dansk design er kendetegnet ved fravær. Der er ingen unødvendige blomster på kopperne. Lamperne er designet, så skærmene sikrer, at vi ikke bliver blændet, og stolene er skabt, så selve konstruktionen udgør dekorationen.

Men hvorfor er det blevet sådan? Hvad handler denne enkelhed om, og hvorfor er det især det eksklusive design, der er kendetegnet ved at være helt enkelt? Det undersøger designer og forfatter Per Mollerup i bogen ’Dansk design: Ganske enkelt’, som netop er udkommet på Gyldendal.


Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts