Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Axel Schmidt/AP
Foto: Axel Schmidt/AP

Lydløs. Selv uden at åbne munden fortsætter Lars von Trier med at være en mester i selviscenesættelse.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lars von Trier kom til Berlin med sex, drama og kærlighed

Danskeren præsenterede film og t-shirt ved Berlinalen, men sagde ikke et ord. Amerikanske Shia LaBouef havde dog lidt dramatik i ærmet.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der var både kærlighed, drama og selvsagt en hel del sex i luften, da Lars von Trier i går indtog Berlin med sin ’Nymphomaniac vol 1’ og en ny t-shirt.

På forhånd havde filmfestivalen Berlinalen været præget af en gættekonkurrence om, hvorvidt Lars von Trier nu ville dukke op eller ej.

Det gjorde han altså, men han fastholdt dog sit selvpålagte forbud mod at udtale sig offentligt og undlod derfor at deltage i det velbesøgte pressemøde for filmen.

LÆS OGSÅ

På vej ind til det, fik alle tilstedeværende et glimt af Lars von Trier, som foran fotografernes linser stolt fremviste en ny t-shirt med påskriften ’Persona non grata, official selection’ under Cannes festivalens berømte logo, den gyldne palme.

Den sorte t-shirt er fremstillet af elever hos Zentropa, muligvis som endnu en provokation mod franskmændene, der stødte Lars von Trier i unåde i 2011 efter hans udtalelser om Hitler og nazisme. Muligvis et forsøg på at lokke festivalen til at genoptage sin gamle romance med filmverdens enfant terrible?

I hvert fald ville produceren Louise Westh på pressemødet ikke afvise, at det bliver netop i Cannes til maj, at ’Nymphomaniac’ kan blive endeligt lagt til ro med visningen af anden og sidste del af den lange version af filmen, som verden endnu har til gode at se.

Lykkes det, vil Lars von Trier og Zentropa have begået et pr-mæssigt mesterværk med visning af samme film på Europas to største festivaler.

Latter og bifald
I sin fulde længde virkede den første del af filmen positivt på journalisterne. Der er tilføjet enkelte scener og andre har fået mere fylde, så der både er mere dialog og mere sex.

Der blev grinet flittigt undervejs i Berlinale Palast og efter filmen, der vises i festivalens hovedkonkurrence, men dog uden at deltage i selve kapløbet om priserne, faldt der for første gang på denne version af Berlinalen, et stort bifald.

Bagefter forklarede producer Louise Westh på pressemødet:

»Den her version går dybere ind, den har et mere langsomt tempo, sexscenerne er mere explicitte, og dialogen har bedre vilkår. Det er ikke en fuldstændig anderledes film i forhold til den korte version, men den er dybere«, sagde hun.

Hvorefter det hurtigt viste sig, at filmens amerikanske stjerne, Shia LaBeouf, der spiller den unge Joes arbejdsgiver og elsker, fik lyst til at slutte sig til sin instruktør i tavshedens klub. Et spørgsmål om filmens sexscener fik den 27-årige skuespiller til først at vise nogle underlige håndtegn, hvorefter han meget langsomt svarede:

»Måger flyver efter en fiskekutter, fordi de tror, at der bliver smidt sardiner ud«, hvorpå han rejste sig og forlod pressemødet.

Shia LaBeouf er i de senereste uger blevet beskyldt for at plagiere voldsomt i både en kortfilm, han selv har instrueret og lagt på nettet og i animationer. Hans medspiller, Stacy Martin, havde intet imod at tale om sex.

»Jeg har fuld tillid til Lars von Trier som instruktør, så jeg havde ingen problemer med sexscenerne. De er en naturlig del af filmen og af min karakters personlighed. For mig var det langt mere nervepirrende, at det her er min første spillefilm«, som hun udtrykte det.

Trygge ved Trier
Heller ikke Christian Slater, der spiller Joes far og blandt andet i en scene vasker sig grundigt i rumpen efter at have overskidt en hospitalsseng, havde problemer med optagelserne.

»Når man har en instruktør som Lars von Trier er den slags ikke vanskeligt. Første gang, jeg mødte ham, spiste vi middag sammen, og han var en utrolig lige til og ærlig fyr. Jeg kunne mærke, at han er en følsom mand og det er betryggende for en skuespiller at se. Så kan man bedre gå ind i de scener, der forekommer ydmygende og pinlige og gøre sit bedste på en naturlig måde«, som han sagde.

Også den svenske veteran, Stellan Skarsgård, der har arbejdet sammen med Lars von Trier i talrige film, havde uforbeholden ros til instruktøren.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Lars er en utrolig morsom mand, og det er overhovedet ikke kompliceret at arbejde sammen med ham. Tværtimod er han en af de mest ukomplicerede instruktører, jeg kender«, sagde han.

Uma får lov til det, hun vil med Lars

I samtalen mellem Seligmand og Joe, der overfor ham ser tilbage på sit liv, ser man Lars von Trier i dialog med to sider af sig selv, mener Stellan Skarsgård.

»Jeg er den ene side af Lars, den kedelige, nørden, mens Charlotte Gainsbourg er den mere sammensatte og spændende del«.

Også amerikanske Uma Thurman, der i en af filmens mest mindeværdige scener spiller den forsmåede hustru til en af Joes elskere, havde taget kærlighed til Lars von Trier med over Atlanterhavet.

»Den scene er rent teater. Da jeg læste manuskriptet, var der en syv sider lang del med det kvindelige raseri, sådan som Lars von Trier ser det. I 25 minutter får jeg lov til at spille mig selv helt ud i ekstremerne. Det virker utroligt forfriskende og levende. Man får nærmest lov til det, man selv vil med Lars. Det var en meget muskulær og sjov oplevelse, en virkelig sjældenhed«, som hun sagde.

Vanskeligt med sex En journalist ville vide, om Lars von Trier kan få lov at fortsætte med at lave film efter sit eget hoved efter debatten om sexscenerne og den danske diskusion om, hvorvidt instruktøren kun taler det ondes sag.

»Lars har altid lavet film, som han selv vil. Det er klart, at det var lidt vanskeliggere denne gang på grund af sexscenerne. Af en eller anden grund er det juridisk meget sværere at få lov at fremstille sex end vold. Jeg ved ikke hvorfor. Men jeg håber, at vi kan tilbyde Lars at fortsætte med at arbejde på sin helt egen måde«, sagde Louise Westh.

Dermed var pressemødet slut. Udenfor Hotel Hyatt, hvor presseseancerne finder sted under Berlinalen, sagde Zentropas direktør Peter Aalbæk Jensen, at salget af ’Nymphomaniac’ går forbløffende godt i Latinamerika og Polen, mens »et Lars von Trier-kerneland som Frankrig er lidt bagefter«.

Louise Westh var på ingen måde rystet over Shia LaBoeufs spontane aktion ved presseseancen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Nej, der skal mere til at slå mig ud end et mærkeligt pressemøde«, sagde hun smilende med tanke på pressemødet i Cannes i 2011.

Måske kan Lars von Trier om få måneder vende tilbage til den franske Riviera og ikke bare gøre skaden god igen, men fuldende det, han selv kalder sin ’depressive trilogi’ med ’Antichrist’, Melancholia’ og ’Nymphomaniac’?

Naturligvis uden at sige et eneste ord, men til gengæld temmelig sikkert i en ny t-shirt.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden