0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Von Trier-stjerne gakker ud som kunstner

Den seneste tid har den amerikanske skuespiller været meget mærkelig. Der er en grund.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Axel Schmidt/AP
Foto: Axel Schmidt/AP

Kopi. Shia LeBeouf med en pose over hovedet i Berlin. Et stunt, som han måske har kopieret fra en australsk sangerinde.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den amerikanske skuespiller Shia LaBeouf har været sær på det seneste.

Skuespilleren, som i 00'erne blev berømt som ungdomsstjerne hos Disney og senere som Indiana Jones' søn i 'Indiana Jones og Krystalkraniets Kongerige' og Sam Witwicky i et par 'Transformers'-film, begyndte i januar at skrive »I AM NOT FAMOUS ANYMORE« en gang om dagen på sin Twitter-profil.

Siden kom han til Berlinalen i Berlin for at promovere Lars von Triers 'Nymphomaniac'. Den tidligere så strømlinede Hollywood-stjerne mødte op med fedtet kasket, beskidte hænder og hullet jakke, og endte med at udvandre fra pressemødet med ordene »når mågerne følger efter trawleren, er det fordi de tror, der bliver kastet sardiner i havet«.

Kopierede fransk fodboldspiller Den 27-årige skuespiller havde ikke selv fundet på den maritime bemærkning, men kopieret den fra den franske fodboldspiller Eric Cantona, som sagde nøjagtig det samme ved et pressemøde i 1995.

Præcis som Cantona snupper LeBeouf sig en tår vand lige efter at have nævnt mågerne. Som Cantona siger han ordene langsomt og drevent, og som fodboldspilleren siger han »mange tak« og går lige derefter.

Søndag aften mødte han op til visningen af Von Triers fem en halv timer lange film iført smoking og med en papirspose over hovedet. På posen stod budskabet fra Twitter:

»I AM NOT FAMOUS ANYMORE«.

Hvad skal så det gøre godt for? Et udmærket spørgsmål.

Det hele er et kunstprojekt, som netop er åbnet på Cohen Gallery i Los Angeles. Eller åbnet og åbnet. Galleriet skriver selv, at de holder lukket frem til 19. februar.

Det er kunst
Ikke desto mindre skriver Time Magazines anmelder, at der foregår en performance i galleriet med skuespilleren i centrum.

#IAMSORRY står der på ruden til galleriet og 'shia labeouf' nedenunder.

Joel Ryan/AP
Foto: Joel Ryan/AP

Inde i galleriet, beskriver anmelderen, skal man vælge blandt en række artefakter, som er lagt frem på et bord.

En pisk, en tang, en skål fyldt med små sedler med tekst, en skål med chokolader, 'The Death Ray', en tegneserie af Daniel Clowes, en lyserød ukulele, en transformerdukke og en flaske parfume.

Anmelderen valgte en lap papir, men fik at vide, at han skulle tage hele skålen med.

Kopiperformance

Længere inde i galleriet, i et lille rum, står et bord og to stole. En på hver side. På den ene sidder LaBeouf i smoking og med den nu berømte brune pose over hovedet. Han kigger ud gennem hullerne i posen med våde øjne, men siger ikke noget.

Anmelderen, Ryan Sandova, skriver, at han begynder at læse op fra sedlerne, som i hovedsagen er tilsvininger af skuespilleren, der stammer fra hans Twitter-konto.

LÆS OGSÅ

LaBeouf siger ikke noget, men er bare til stede, måske som en kopi af Marina Abramovic' berømte performance 'The Artist Is Present'.

I Abramovic' tilfælde sad hun over en periode på to en halv måned over 700 timer på en træstol ved et træbord med en stol over for på Museum of Modern Art i New York. Her kunne museets gæster så sætte sig og være til stede sammen med hende.

Der er ingen forklaring, sådan er det jo gerne med kunst, men hvis vi selv skal lede efter en, så er det nok ikke helt ved siden af at se på tegneseriehæftet, som gæsterne til udstillingen kan vælge at tage med ind til LaBeouf.