0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

’Mad Men’ møder ’Far til fire’ i ny dansk dramaserie

Ny tv-serie på TV 2 Charlie om den legendariske danske piratradio Radio Mercur er godt gammeldags underholdende.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Christian Geisnæs/TV 2
Foto: Christian Geisnæs/TV 2

Andreas Jessen (tv.), Jon Lange og Neel Rønholt spiller hovedrollerne i TV 2 Charlies første dramaserie nogensinde. Serien handler om Radio Mercur, der brød monopolet og begyndte at sende radio med rock, pop og reklamer.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Året er 1958. Den sorte rhythm’n’blues-musiker Chuck Berry har netop udsendt en singleplade ’Johnny B. Goode’ med sangen om samme, rockmusikkens genesisfortælling om den fattige dreng, der hverken skrev eller regnede videre godt, men som forstod at traktere en guitar, så folk faldt i svime.

Musikken strømmer ud af højttalerne i rummet, hvor stud.jur. Flemming Vestergaard og kæresten Gitte sidder og forsøger at forstå lovgivningens ord og ånd. Sangen kommer til de to fra Radio Luxembourg, som de modtager via en antenne bygget af Flemmings kammerat Richard, der er cykelhandler og har umådelig teknisk snilde.

Og denne anordning er nødvendig, fordi den danske Statsradiofoni ikke sender den musik, ungdommen lytter til. Åbner man for P1 eller P2, kan man godt skyde en hvid pind efter Tommy Steeles ’Singin’ the Blues’ eller for den sags skyld Little Richards programmatiske »Wop bop a loo bop a lop bam boom«, der indleder hittet ’Tutti Frutti'. I stedet kan man nyde en strygekvartet af Johannes Brahms, måske kyndigt introduceret af en af Statsradiofoniens vidende medarbejdere, hvis ikke æteren var fyldt med smægtende toner af Frédéric Chopin.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«