0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kim Skotte: Filmene fra USA er rystede og vrede

Niveauet er højt på årets filmfestival i Venedig, hvor Amerika i en Trump-tid er i fokus.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Paramount Pictures
Foto: Paramount Pictures

Trumps mur fik George Clooney til at filmatisere Cohen-brødrenes manuskript ’Suburbicon’, som er blevet en grum noir-fortælling om, hvor evigt nærværende racisme og intolerance er. Matt Damon (th.) spiller forrygende.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når man ser årets amerikanske film i Venedig, får man fornemmelsen af en groggy nation, hvor det fælles klæde flosser. Selv om filmene er sat i gang, før Trump blev valgt til præsident, er de rystede, resignerede og vrede.

Det var Trumps taler om mure og hegn, der fik George Clooney til at filmatisere Coen-brødrenes gamle manuskript ’Suburbicon’. En noir-fortælling så sorthumoristisk grum og makaber, at den ligner et ’missing link’ mellem Coens gamle noir-film ’Blood Simple’ og ’Fargo’. Filmatiseret så trofast, at man nu må regne med tre Coen-brødre: Joel, Ethan og George.

Men Clooney har podet en anden historie på ’Suburbicon’ og placeret den i Eisenhowers USA. I et kunstigt paradis for den hvide middelklasse flytter en sort familie ind, og straks har man balladen. Et brutalt drab får straks alle til at konkludere, at rykker sorte ind, stiger kriminaliteten.

Det viser sig at have intet med sagen at gøre, og de vrede hvide mænd og kvinders falske logik skal i ’Suburbicon’ vise, hvor evigt nærværende racisme og intolerance er. Svagheden er, at den sorte familie forbliver et næsten anonymt symbol. Det er den grumme Coen-logik, der driver værket, og her er Matt Damon forrygende som udadtil så pæne Gardner Lodge, der i sig rummer potentialet til alskens råhed i den groft underholdende noir-politiske krimisatire.

Skelsættende god McDormand

I britiske Martin McDonaghs forrygende sorte tragikomedie ’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ kæmper Mildred Hayes med utraditionelle midler for at fastholde politiets opmærksomhed, da opklaringen af det bestialske mord på hendes teenagedat