0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ruben Östlund er ligesom de lidt for smarte pr-fyre: »Jeg er altid i gang med at manøvrere og lave strategier«

Instruktøren, der vandt Guldpalmen i Cannes for filmen 'The Square', skyr ingen midler for at få sine film frem. Og han er dødtræt af psykologi! Det er sociologi, der optager ham.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Der er ikke meget nordisk ydmyghed over den svenske filminstruktør Ruben Östlund. Han er vild med sine egne film.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

På vej op ad den røde løber i Cannes var det hans mening, at ham abemanden i filmen skulle gribe fat i festivaldirektør Thierry Frémaux’ smoking med sin påsatte abearm – og hvad der så måtte følge. Men personalet i lufthavnen i Nice havde forlagt bagagen og dermed abearmen, og man får en klar fornemmelse af, at hele affæren blev lovlig spag for Ruben Östlund.

Ruben Östlund reagerede som en på speed – dvs. som Roberto Benigni, da han fik sin Oscar for ’Livet er skønt’, minus 25 procent – da han modtog Guldpalmen i Cannes samme aften for ’The Square’. Og mindeværdigt pegede op mod Claes Bang, der sad på tilskuerrækkerne, og betydede ham, at den her pris var de altså fælles om.