0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Susanne Bier og Lone Scherfig får endelig selskab: Kim Skotte forudser, at 2019 bliver kvindernes år i dansk film

Er det politik, tilfældigheder, udviklingen eller et komplot? Uanset svaret skifter kønsfordelingen nu for alvor i dansk film, skriver Kim Skotte.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Henrik Ohsten/Nordisk Film
Foto: Henrik Ohsten/Nordisk Film

’Mødregruppen’ er både instrueret, produceret og skrevet af kvinder.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Et af disse års helt store spørgsmål er, hvor aktivt man skal fremme ligeberettigelsen mellem kønnene i kulturlivet. Skal der kønskvoteres eller ej?

Også i det danske filmmiljø har man diskuteret køn og kvotering. Selv om markante, dygtige og succesfulde kvindelige producenter som Louise Vesth og Meta Foldager sætter deres stærke aftryk, og dansk film har været præget af navne som Susanne Bier og Lone Scherfig – og i øvrigt har flere aktive kvindelige instruktører end de fleste andre lande – er kønsfordelingen stadig ret så skæv.

Eller sådan var det lige indtil for et øjeblik siden.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce