Uanset hvordan det hele ender i verdens største tv-serie-succes ’Game of Thrones’, hvor der natten til mandag var premiere på ottende og sidste sæson, bliver 2019 et skelsættende år for tv-selskabet bag, HBO.
Den ældste amerikanske betalings-tv-kanal har stået centralt i de seneste årtiers boom af stærke tv-serier og samtidig været en del af den globale udbredelse af streamingtjenester med over 130 millioner abonnenter på verdensplan.
Mange af tjenestens abonnenter er kommet til på grund ’Game of Thrones’. I 8 år har de komplicerede fortællinger om morderisk kynisme og sammenbrudt romantik været et guldæg for HBO. Om et par måneder sendes det sidste afsnit, og så er der risiko for tømmermænd.
I USA diskuteres det, hvordan ’Game of Thrones’ har kunnet fange og fastholde seere fra flere generationer. Fra den ældre onkel, der er vokset op med ’Ivanhoe’, til den yngre niece fra generation Z, der double-screener og ser lige så meget på telefonen som på tv-skærmen.
I løbet af de 10 år, der er gået, er mediebilledet blevet mere segmentfokuseret og en del af tv-forbruget presset over på YouTube. Ifølge The New York Times blev der tilbage i 2011 sendt 266 tv-serier i USA. Sidste år var tallet 495. Vi er nu i hver sin medieboble, og som magasinet Vulture spurgte for et par uger siden:
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her